دانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractپروژهی باستا نشناسی زاگرس مرکزی(CZAP)
گزارش مقدماتی کاوش و بررسی درتپهی شیخی آباد صحنه و تپه جانی اسلام آباد غرب930317FAیعقوبمحمدی فردانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناروجرمتیوساستاد گروه باستان شناسی دانشگاه ردینگوندیمتیوساستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه ردینگعباسمترجماستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20121231<br /> <br /><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';" dir="LTR"><br /> </span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';" lang="FA">تپه باستانی شیخی آباد روستای کرتویج شهرستان صحنه، در برگیرنده ی فرهنگ دوران نوسنگی بدون سفال در غرب ایران است. این تپه در بررسی های باستان شناسی تیم باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا کشف و معرفی گردید. تاکنون صرفاً چند محوطه معدود باستانی مربوط به دوران نوسنگی در غرب ایران بین دهه های 1950 تا 1978 م. مورد کاوش قرار گرفته اند. خوشبختانه پس از حدود 40 سال وقفه ی مطالعاتی، تیم مشترک باستان شناسی ایران- انگلیس به سرپرستی یعقوب محمدی فر و روجر متیوس و همکاری پژوهشکده ی باستان شناسی، کار در این تپه را آغاز نموده اند. تپه ی جانی اسام آبادغرب، محوطه ی دیگری است که در فصل اول این پژوهش به جهت تمرکز هیأت باستان شناسی در تپه ی شیخی آباد و به جهت بُعد مسافت این دو محوطه به مدت چند روز مورد بررسی، نقشه برداری، عکاسی فتوکرامتری و انجام عملیات مختصر لایه نگاری قرار گرفت و ادامه فعالیت به فصول آینده موکول گردید. نتایج آزمایش های اولیه حاکی از این بود که لایه ی تحتانی شیخی آباد متعلق به 9810 ق.م است. عاوه بر این در لایه های سطحی تپه ی شیخی آباد بقایای یک استقرار روستایی با یک فضای مقدس شناسایی گردید</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';" dir="LTR">.</span> <br /> <br /> <br />Abstract <br />One key aim of CZAP is to investigate climate change at the end of the Ice Age and in the Early Holocene. A second aim is to study the transformations in human-environment relationships associated with increasing sedentism and management of plants and animals. Cave site near Kurtavij The sites of Sheikh-e Abad and Jani enable comparative study of local and regional variation in palaeoclimate and environment, between the upper cooler Zagros at Sheikh-e Abad, and the lower warmer Zagros at Jani. Sheikh-e Abad is located in the high karstic zone of the Zagros mountains, on a fertile plain at 1,425m asl, surrounded by peaks over 3,000m high, 38km northeast of Kermanshah city. Jani is situated in the lower folded zone on a fertile plain at 1,280m asl, between ridges 1,500m high, 90km to the southwest of Sheikh-e Abad. The site of Ganj Dareh, where there is evidence of the earliest domesticated goat in the world, c. 8,000 cal BC, lies close to these sites, c. 35km south of Sheikh-e Abad. Palaeobotanical, archaeozoological and environmental data from CZAP indicate that the sites of Sheikh-e Abad and Jani were located close to a rich range of ecological zones and resources including plains, wetlands and mountains. Results are being compared to records of climate and environment change over the last 40,000 years from sediment cores from Lake Zeribar, 160km northwest of Kermanshah, at c. 1,300m. At Sheikh-e Abad and Jani there is evidence of substantial long-lasting settlements of Pre-Pottery Neolithic date, with varied subsistence practices, including an emphasis on hunting wild goat and sheep. Micro morphological analysis has identified widespread traces of herbivore dung pre- and post-dating c. 8000 cal BC, which together with zoo archaeology and archaeology enable interdisciplinary investigation of early animal management, independent of changes in bone morphology, which may take 500-1000 years. The use of wild goat and sheep skulls in cultic practices in Building 2 indicates that these animals had a significance beyond economic. There is currently no indication that people at either site engaged in agriculture, relating to cereals, but many of the wild plants available in the surrounding landscape were exploited, including lentils, pistachio and almond. Sheikh-e Abad and Jani are large, enduring sites of the Pre-Pottery Neolithic period, inhabited by hunter-foragers rather than farmers, with indications of early animal management. Excavations here illuminate one distinctive pathway in the Early Neolithic taken by human communities of the Fertile Crescent in the millennia after the end of the last Ice Age, with subsistence based on intensified exploitation of wild plants and animals. <br />Key words: <br />Central Zagros, Neolithic,Tepe Sheikh-e Abad, Tepe Jani. <br /><br /><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';" dir="LTR"> </span>https://nbsh.basu.ac.ir/article_317_7579a369cbf962308396a7436623460c.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstarctگاهنگاری نسبی و مطلق تپهی کلنان بیجار:
محوطه ای متعلق به دوره مس و سنگ میانه در غرب ایران3156318FAامیرساعد موچشیاستادیار دانشگاه پیام نور همدانکمال الدیننیکنامیاستاد گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانمرجانمشکورمرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه و موزه تاریخ طبیعی پاریسحسنفاضلی نشلیاستاد گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانبهمنفیروزمندی شیره جینیدانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20121231تپه ی کلنان متعلق به دوره ی مس و سنگ میانه است و در شرق استان کردستان واقع شده است. داده های به دست آمده از گاهنگاری مقایسه ای و مطلقِ این تپه نشان دهندۀ استقرار در آن از 4050 تا 3650 ق.م است. به دلیل نبود لایه نگاری محوطه های مس و سنگ در استان کردستان در مقایسه با سایر نقاط ایران، تپه ی کلنان در شهرستان بیجار لایه نگاری شد. در اینجا عاوه بر گاهنگاری نسبی و مطلق، گونه شناسی مواد فرهنگی نیز مورد بحث واقع شده است. نتایج حاصله نشان دهنده ی مشابهت مواد فرهنگی این تپه با شمال غرب ایران، زاگرس مرکزی و غرب فات مرکزی ایران در دوره ی دالما است. شناسایی سفال محلی و سفال های کرم و خاکستری مشابه با فات مرکزی از یافت ههای ارزشمند این تپه می باشد. این مقاله براساس داده های بدست آمده از لایه نگاری این تپه در پاییز 1389 است و بر اهمیت آن در منطقه ی شرق استان کردستان که کریدور مناطق شمال غرب ایران، زاگرس مرکزی و شمال فات مرکزی است، تأکید دارد. <br /> <br />Abstract <br />Tepe Kalanan is a middle chalcolithic site located in the south of Bijar plain, Western Iran. C14 dating results indicated that the site was occupied from the 4000 to the 3700 BC. Since the relative and absolute chronology of Chalcolithic Kurdistan is not available in hand in comparison with the other regions all across Iran, the site of Kalanan was planned to be excavated. besodes relative and absolute chronology of the site, this paper attempts to present the pottery typology of ware. The excavated materials of Tepe Kalanan resemble similar it ies with neighboring region, such as north western Iran, central Zagros and northern central plateau during the Dalma period. It also worth mentioning, we fulfilled to identify the local ware types and grayish-black ware style comparable with northern central plateau. This paper presents the recent results of the excavation, and then, base on the C14 dates, discusses the site’s importance in the eastern Kurdistan province as a major corridor between North Eastern Iran, Central Zagros and Northern Central Iranian plateau. <br />Key words: <br />Tepe Kalanan, relative and absolute chronology, ware typology, Middle Chalcolithic, Kurdistan province. <br /> https://nbsh.basu.ac.ir/article_318_b13da3bfa6525050baf0ae445f3d4a4b.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstarctساختار کالبدی- فضایی شهر همدان از آغاز دوره ی اسلامی تا پایان دوره ی قاجار براساس مدارک و شواهد موجود5782320FAمحمد ابراهیمزارعیاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-6165-1312Journal Article20121231همدان پیشینه ای کهن دارد که مدیون موقعیت طبیعی آن است؛ نخست دشت وسیعی که شهر در آن شکل گرفته، دوم کوه الوند که بر دامنه ی آن آرمیده است. این وضعیت جغرافیایی همدان را از دیرباز به یک مرکز زیستگاهی همیشگی مبدل کرده است. همدان در دوره ی اشکانی و ساسانی یک مرکز مهم اداری- بازرگانی بود. همدان در جنگ های فتوح توسط تازیان گشوده شد. این شهر در دور هی اسامی بر محور مسجد جامع و بازار گسترش یافت و مورد توجه مورخان و جغرافیانویسان بود. هر یک ساختار شهر را به گونه ای که دیده یا شنیده بودند، توصیف نموده اند. پرس شهای مهم این نوشتار بدین ترتیب می باشد یکم، دلیل اهمیت و تداوم زیستگاهی همدان در دور هی اسامی چه بوده است؟ دوم، کدامیک از ساختارهای شهری در توسعه و پایداری همدان موثر بوده است؟ وضعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر راه های تجاری و کاروانی، ساختار اقتصادی و بازرگانی منجسمی در دوره های مختلف به شهر همدان بخشیده است. هر چند، شهر از ساختارهای مذهبی همچون مساجد و آرامگاه ها برخوردار بود، اما ساختار اقتصادی شهر جایگاه خاصی داشت. وضع موجود بازار اهمیت آن را تأیید می کند. تعدد محله ها و مراکز محله ای با بناهایی همچون مساجد و بناهای عمومی، نشانه های بارزی از اوضاع اجتماعی و ساختار معماری محات می باشد. جایگاه و اهمیت ساختار حکومتی شهر همدان نسبت به دور هی پیش از اسام متفاوت بود. این تفاوت عمدتاً در نحوه ی گسترش شهر قابل درک است. نوشته ی حاضر با استناد به مدارک و شواهد موجود به اهمیت جغرافیایی، آثار جغرافیانویسان در این باره، ساختار کلی شهر، ساختارهای مذهبی، مسکونی، اقتصادی و حکومتی شهر می پردازد. <br /> <br /> <br />Abstract <br />Hamadan has an ancient history which is indebted to the natural conditions of the region. First of all, the vast plain in which the city is located, secondly the Alvand mountain which is situated on the slope of it. This geographical condition has changed Hamadan to be inhabitated center. Hamadan during Parthian and Sassanid period was a commercial and administrative center. Hamadan was discovered during Fotuh war. the City was developed during Islamic era based on Jami mosque and Bazar and attracted the attention of historian and geographical writers and they described each of the city as they had seen and heard. The questions of this survey that arises are mentioned as: 1. what are the reasons that caused the importance and continuity of habitat in Hamadan during Islamic periods? 2. Which one of the cities structure was effective in developing and continuity of history Hamadan city? The geographical condition and commerce have helped Hamadan in constructing economical and commercial structure. However the constructions of religious monuments like mosque and tombs. But the economic structure was extremely influential. The number of districts and neighborhood centers with the construction like mosque and public places show the social and architecture. The places and the importance of governmental structure in the city of Hamadan in comparison with other Islamic cities were different. These differences were more in ways of development the city. <br />Key words: <br />Hamadan, Structure of Urban, Islamic Period, constructions of Religious monumentshttps://nbsh.basu.ac.ir/article_320_35d1b4d07e69cf0e476368470d8d9d84.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractمطالعهی گونه شناسی، عناصر و اجزای معماری ایران در دوره ساسانی83104319FAمریممحمدیدانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0876-4534جوادنیستانیاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرسسید مهدیموسوی کوهپراستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرسعلیرضاهژبری نوبریدانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20121231معماری اسامی ایران تداوم طبیعی معماری دوره ساسانی است و شناخت و مطالعه این معماری می تواند راه گشای ما در شناخت معماری دوره اسامی و جنب ههای مختلف آن باشد. متأسفانه علی رغم این مهم معماری این دوره به طور شایسته و جامع شناسایی و مطالعه نشده و ابهامات اساسی در خصوص سیر تحول و تکامل این معماری، تاریخ گذاری بناهای بر جای مانده، گون هشناسی، عناصر و اجزا، تکنیک ها، شیوه های معماری و موارد دیگر وجود دارد. معماری ساسانی در حقیقت تداوم و تکامل معماری اشکانی است. تمرکز توان معماری به ساخت بنای کاخ ها و معابد)در کنار تنوع گسترده ای از بناها با کارکردهای مختلف(، استفاده از نقشه هایی با عنصر مسلط ایوان، گنبدخانه و صحن، توانایی بسیار در برپایی سازه های طاق و گنبد، استفاده استادانه از مصالح در دسترس، به ویژه سنگ لاشه و ماط گچ، استفاده گسترده و هنرمندانه از تزیین گچ بری و موارد دیگر از شاخصه های معماری ایران دوره ساسانی است که در این مقاله به آن پرداخته م یشود. <br /> <br />Abstract <br />Iranian Islamic architecture is a natural continuation of the Sassanid architecture and understanding of this architecture can guide us in understanding various aspects of Iranian architecture during the Islamic periods. Despite the importance, Sassanid architecture is not well studied and there are major uncertainties about the evolution of this form architecture including Buildings dating, Building typology, Elements and components, Techniques, Architectural styles and other items. Sassanid architecture is a continuation and evolution of Parthian architecture. The main focus in this architecture is to build palaces; Using plans with the dominant element of Ivan; high Ability in vault and dome structures; Masterful use of available materials; Extensive and artistic use of stucco ornament and Other items are Sassanid Architectural characteristics that Are studied in this paper. <br />Keywords: <br />Iranian architecture, Sassanid architecture, Fire temples, Sassanid palaces, Ivanhttps://nbsh.basu.ac.ir/article_319_04df4180caf6a9c12f4c7c5e074dd3ca.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractگورستان عصر آهن چنگبار105122321FAامیر صادقنقشینهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرحسنطلاییاستاد گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانکمال الدیننیکنامیاستاد گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20121231در نزدیکی قلعه ی مشهور زیویه در استان کردستان، گورستانی به نام چنگبار واقع شده است. این گورستان که بنا بر شواهد و قراین موجود همزمان و مرتبط با قلعه ی زیویه است، از جمله وسیع ترین گورستان های کاوش شده ی عصر آهن در غرب ایران می باشد. سرپرستی کاوش های باستان شناختی در این گورستان بر عهده ی نصرت الله معتمدی بوده است که در خال سه فصل کاوش در قلعه ی زیویه، گورستان چنگبار را نیز مورد کاوش قرار داده است. در واقع هیأت باستان شناسی واحدی در این سه فصل، قلعه ی زیویه و گورستان چنگبار را که تنها یک کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند، کاوش کرده است. در طول این اقدام ها چند صد گور باستانی در چنگبار کاوش شده است که از آن ها اشیای گوناگون و متعددی به دست آمده اند. این اشیا در حال حاضر عمدتاً در موزه ی ملی ایران نگهداری می شوند و مطالعه ی آن ها در شناخت بهتر فرهنگ عصر آهن منطقه ی غرب ایران نقش بسزایی دارد. در این مقدمه به مرور کاوش های چنگبار و نتایج حاصل از آن می پردازیم. <br /> <br /> <br />Abstract <br />Ziwiye is one of the well-known Iron Age settlements in Western Iran, not only because of its famous treasure, but also for its magnified excavated fortification. Furthermore, there is an extensive cemetery beside the Ziwiye, which is related and contemporary with it. In this cemetery, named Changbar, some hundred burials were excavated, and many different objects were found from them. By studying of these objects, we can establish the relationship between Ziwiye and Changbar, so that we can attribute them with a single ancient society. The inhabitants in Ziwiye seems to be the governor and military lords of that society; whereas the buried people in Changbar were the folks of the same society. This article introduces the Changbar cemetery and the results of its excavations, and dates it to Iron Age II and III, then considers the relationship between Changbar and Ziwiye. <br />Keywords: <br />Iron Age’s, Changbar Cemetery, Ziwiye.https://nbsh.basu.ac.ir/article_321_cd43b1daca0cbad728cf60ffebdae32e.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractمطالعه معماری مذهبی دوره ماد و تداوم آن تا دوره اشکانی بر اساس داده های باستا نشناسی به دست آمده از نوشیجان و قومس123136323FAکاظمملازادهاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20121231متأسفانه در ارتباط با اعتقادات مذهبی اقوام ایرانی، قبل از دروه ساسانی، اطلاعات اندک و ابهامات بسیاری وجود دارد. در این وضعیت هر نوع داده ای م یتواند بسیار راهگشا باشد. معبد مرکزی نوشیجان و نمونه های مشابه دوره اشکانی در قومس، با توجه به ماندگاری بی نظیر و داده های به دست آمده، می توانند کمک زیادی به شناخت اعتقادات اقوام ایرانی در دوره ماد و اشکانی ارائه دهند. مطالعه این بناها نشان می دهد علی رغم فاصله ی زمانی و مکانی قابل توجه، قرابت های بسیار نزدیکی میان آنها وجود دارد که بر اساس آن، می توان نتیجه گرفت این بناها به سنت مذهبی واحدی)احتمالاً زردشتی( تعلق داشته است. این اعتقاد اولین بار در دوره ماد ظاهر شده و با محافظه کاری و معماری ویژه ای، تا دور ههای متأخرتر تداوم یافت. <br /> <br /> <br />Abstract <br />Unfortunately in concern with the religious beliefs of Iranian tribes, before the Sassanian period, there is a little information plus many uncertainties. In these circumstances each data can be very useful and vital. The central temple of Nushijan and Comparable examples in the Parthian Qumis, according to the unique durability, Can pave the ground to understand median and Parthian religious beliefs. The study of such monuments shows that despite the considerable distance in time and place, between them, they inherited the same similarities. Accordingly, we can conclude that these buildings Belong to a single religious tradition (probably Zoroastrian). Zoroastrianism in this region appears for the first time in the Median Period and with little change, it continues to the Sassanid era. <br /> <br />Key words: <br /> <br />Nushijan, Qumis, Religious architecture, zoroastrianismhttps://nbsh.basu.ac.ir/article_323_d76a6f77b03e0cbb687c68787b798eb6.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractنشانه هایی از یک مهاجرت قومی به شمال غرب و غرب ایران در هزاره سوم ق.م137146324FAعباسمترجماستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20121231برمبنای اطلاعات حاصل از کاوش های باستان شناسی 1950 م. به بعد، در شمال غرب ایران نشانه هایی از یک جابهجایی جمعیتی از منطقه ی ماوراء قفقاز به سوی مرزهای جنوبی دیده می شود. که ظاهر یکی از دلایل اصلی این مهاجرت تغییرات زیست محیطی و یا افزایش جمعیت در مبدا بوده است. مطالعه مواد فرهنگی بر جای مانده از این گروه قومی نشان می دهد که این قوم با یک ساختار قبیله ای و اقتصاد مبتنی بر دامداری در شکل گیری فرهنگهای دوره مفرغ بخش هایی از غرب و شمال غرب ایران نقش مهمی را ایفا نموده اند تاکنون نشانه هایی از مهم ترین زیستگاه های جدید این گروه در شمال غرب ایران در محوطه هایی مانند یانیق تپه، گوی تپه وکول تپه وغیره شناسایی شده است و سپس با حرکت به سوی مرزهای جنوب یتر بیش از 93 زیستگاه از آنان در دشت های پیرامون کوهستان الوند شناسایی و در برخی از آ نها کاوش شده است که از مهم ترین آن ها می توان به محوطه هایی چون گودین تپهی کنگاور، تپه ی گوراب ملایر و تپهیپیسا نزدیک شهر همدان اشاره نمود. <br /> <br /> <br />Abstract <br />According to the Data obtained from archaeological excavations since 1950, signs of a population movement are seen from trance Caucasia to southern borders in north of Iran. It seems <br />that one of the main reasons for this immigration has been because of environmental changes or growth in the population of the primary settlement (in a way that the potential of the environment could not support their requirements any longer). Studying the assemblages left of this ethnic group shows that this tribe with a tribal structure and pastoralism based economy has had an important role in the formation of cultures in Bronze Age in parts of West and North West of Iranian plateau. Up until now signs of the most important and most recent settlements of this group in north west of Iran has been recognized in sites such as Yanik tepe, Goye tepe, Kol tepe and And then moving toward southern borders more than 93 settlements of them in the plains around Alvand Mountain has been recognized and excavated, the most important of these settlements are sites such as Godin in Kangavar, Gorab in Malayer, and Pissa near Hamadan. <br /> <br />Keywords: <br />Iran, archaeology, bronze age, population changes, pastoralism economic systemhttps://nbsh.basu.ac.ir/article_324_3b3d66ee1a238c34d8a4138d54a43ab1.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های باستان شناسی ایران2345-52251120121231abstractرویکرد یکپارچه در مدیریت و حفاظت میراث طبیعی و فرهنگی147159322FAمریمکبیری هندیدانش آموخته محیط زیست دانشگاه تهران- دانشکده منابع طبیعیافشیندانه کاردانشیار دانشگاه تهران، دانشکدهی منابع طبیعیJournal Article20121231میراث بشری در برگیرنده ی ابعاد فرهنگی و معنوی است که اغلب با الهام از طبیعت خلق شده اند. بنابراین ارتباط مستقیمی میان میراث فرهنگی و طبیعی وجود دارد که با بهره گیری از آن می توان به یکپارچه سازی حفاظت و مدیریت این مواریث پرداخت. اما این اقدام نیازمند ایجاد روش شناسی و تعیین معیارهایی برای شناسایی، ثبت، حفاظت و مدیریت یکپارچه این مواریث است. از این رو در گام نخست اتخاذ رویکردی جامع نگر در شناسایی مناطقی با ارزش چندگانه ضروری به نظر می رسد. برای این منظور می توان از رویکرد سیستمی بهر هگیری نمود و در ادامه برای مکان دار کردن اطلاعات موجود کاربرد ارزیابی چندمعیاره ی مکانی توصیه می شود. از این رو می توان ضمن شناسایی معیارهای لازم برای حفاظت یکپارچه ی مناطق مناسب این هدف را به وسیله ی سامانه ی اطلاعات جغرافیایی پهنه بندی و اولویت بندی نمود. این مقاله نیز به دنبال ارایه ی روش شناسی جهت حفاظت یکپارچه ی میراث فرهنگی و طبیعت است. <br /> <br /> <br />Abstract <br /> <br />Human heritage, including cultural and spiritual phenomena was given birth by the inspiration from nature. Therefore, there is a direct association between cultural and natural heritage through which the conservation and management of which can be integrated. However, this measurement requires developing methodology and designation of criteria for identification, registration, conservation and management. At the first step, it seems that it needs to take an integrated approach in identification of target zones with multi values. For this purpose, systemic approach can be granted and then for spatial zing the information multi criteria evaluation is recommended. Therefore while identifying essential criteria for integrated conservation, appropriate areas for this purpose can be zoned and prioritized by Geography Information System (GIS). This paper aims to present a methodology for conservation of cultural and natural heritages. <br /> <br />Keywords: <br />Integrated conservation, Systemic approach, natural heritage, cultural heritage. <br /> <br /> https://nbsh.basu.ac.ir/article_322_0eee458b1a3402e596ed7047d8a0178f.pdf