اتینگهاوزن، ریچارد و گرابار، الگ، 1383، هنرو معماری اسلامی (1)، ترجمه: یعقوب آژند، انشارات سمت، چاپ چهارم، تهران.
- احمدی، بابک، 1383، از نشانههای تصویری تا متن، نشر مرکز، تهران.
- پرادا، ادیت، 1357، هنر ایران باستان، ترجمه: یوسف مجیدزاده، چاپ نخست، دانشگاه تهران، تهران.
- پوپ، آرتور و اکرمن، فیس، 1387، سیری در هنر ایران، به تصحیح: سیروس پرهام، جلد 2، 7 و 8، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
تاجبخش، هدایت و جمالی، سیروس، 1374، نخجیران از آغاز تا امروز، انتشارات موزهی آثار طبیعی و حیات وحش ایران، تهران.
- تولاییخوانساری، حسین، 1388، «تأثیر هنر معماری بیزانس و ساسانی بر معماری اموی»، کتاب ماه هنر، 95-86، تهران.
- دادور، ابوالقاسم و منصوری، الهام، 1385، درآمدی بر اسطوره ها و نمادهای ایران و هند در عهدباستان، انتشارات کلهر و دانشگاه الزهرا، تهران.
- رایس، دیوید تالبوت، 1381، هنر اسلامی، ترجمه: ماه ملک بهار، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
- رضایینیا، عباس، 1387، «بازتاب هنر، سیاست و مذهب ایرانی در نقوش برجستهی صخرهای دوران اشکانی و ساسانی»، فصلنامه مطالعات ملی، سال نهم، شماره 4، صص 44-22، تهران.
- ریاضی، محمدرضا، 1376، «بررسی و بازسازی رنگهای پوشاک دوره ساسانی در نقش برجستههای ساسانی تاقبستان»، یادنامه گردهمایی باستانشناسی شوش، سازمان میراث فرهنگی، صص232-209، تهران.
- علمالهدی، هدی، 1382، «آب در معماری ایران»، کتاب ماه هنر، شماره 58-57، تهران.
- علی پورمند، حسن و طاووسی، محمود، 1389، «ایزد بانوی آب، آناهیتا»، کتاب ماه هنر، شماره 143، تهران.
- فریه، ر. دبلیو، 1374، هنرهای ایران، ترجمه: پرویز مرزبان، نشر و پژوهش فروزان روز، تهران.
- فردوسی، ابوالقاسم، 1966، شاهنامهی فردوسی، زیر نظر یوگنی ادواردیچ برتلس، جلد9، مسکو: آکادمی علوم اتحاد شوروی.
- کالج، مالکوم، 1380، اشکانیان، پارتیان، ترجمه: مسعود رجبنیا، انتشارات هیرمند، تهران.
- کرتیس، جان، 1389، بینالنهرین و ایران در دوران اشکانی و ساسانی، ترجمه: زهرا باستی، سمت، تهران.
- کفشچیانمقدم، اصغر و یاحقی، مریم، 1390، «بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران:، فصلنامه باغ نظر، شماره 19، سال 8، صص 76-65.
- کوپر، جی. سی، 1379، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه: ملیحه کرباسیان، فرشاد، تهران.
- کیل، ادوارد، 1381، «رد و نشان پارتی در هنر اسلامی»، ترجمه: کامیار عبدی، نشریه اثر، شمارههای 34-33، 67-54.
- گرابار، اولگ، 1379، شکلگیری هنر اسلامی، ترجمه: مهرداد وحدتی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
- محبی، حمیدرضا، 1384، «نشانهها در تاق بزرگ بستان»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 23، صص 96-87.
- محمدىفر، یعقوب، 1387، باستانشناسى و هنر اشکانى، سمت، تهران.
- میشل، جرج، 1380، معماری جهان اسلام، ترجمه: دکتریعقوب آژند، مولی، تهران.
- موسویحاجی، سید رسول، 1387، «تاملی دیگر در اثبات هویت واقعی و محتوای تاریخی نقش برجستههای تاق بزرگ بستان»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 35، صص 92-85.
- واندنبرگ، لوئی، 1348، باستانشناسی ایران باستان، با مقدمه: رومن گیرشمن، ترجمه: عیسی بهنام، دانشگاه تهران، تهران.
- هال، جیمز، 1383، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر خاور و باختر، ترجمه: رقیه بهزادی، فرهنگ معاصر، تهران.
- هوگ، جان، 1387، هنر معماری در سرزمینهای اسلامی، ترجمه: پرویز ورجاوند. علمی و فرهنگی، تهران.
- Erdman, k., 1937, Das Datum Tak-I Bustan [The date Tak-I Bustan]. Ars lslamica. (Vol. 4, pp. 79-97).
- Grabar, Oleg, 1988, "La Place de Qusayr 'Amrah dans l'art profane du Haut Moyen Age." In Early Islamic Art, 650-1100, volume I, Constructing the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing Limited, 2005. First published in Cahiers Archéologiques, 36 pp. 75-84.
- Grabar, Oleg., 1993, "Umayyad Palaces Reconsidered." In Early Islamic Art, 650-1100, volume I, Constructing the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing Limited, 2005. First published in Ars Orientalis, 23 pp. 93-108.
- JAkobsón R., 1987, Language in Literature. Ed. Krystyna Pomorska and Stephen Rudy. Cambridge (Massachusetts), Belknap Press, ISBN 0-674-5128-3.
- Rostovtzeff, M. I., 1939, The Mithræum of Dura-Europos on the Euphrates. Bulletin of the Associates in Fine Arts at Yale, 9 (1):3-10.
- Wenco Ricciardi, R., 1996, Wall painting from Building A at Hatra. Iranica Antiqua, (31): 147-165.
Waele, A., 2004, The Figurative Wall Painting of the Sassanian period from Iran, Iraq and Syria. Iranica Antiqua, (39): 339-381.
Archnet.com