- ابهری علیآباد، حمید، و رضائیان، عبدالله، 1385، «لزوم انطباق موارد جواز بیع عین موقوفه در قانون مدنی ایران با فقه اسلامی»، در: مقالات و بررسیها، شمارهی 80، صص: 11-32.
- احمدی، نزهت، 1376، «وقفنامههای بانوان در دورهی صفوی»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 19 و 20، صص: 98-103.
- احمدی، نزهت، 1390، در باب اوقاف صفوی (مجموعه مقالات). تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- افشار، ایرج، 1384، «ارتباط وقف و تاریخ»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 50، صص: 64-71.
- افشار، ایرج، 1357، «وقفنامهی مدرسهی سلطانی کاشان»، در: فرهنگ ایرانزمین، شمارهی 23، صص: 95-108.
- افشار، ایرج، 1389، سواد و بیاض، تهران: اساطیر، 2ج.
- افشار، ایرج، شیخالحکمایی، (و.) عمادالدین، 1389، اسناد معماری ایران، کتابچهی املاک اینجوی فارس، دفتر دوم، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، تهران.
- فلسفی، نصرالله، 1369، زندگانی شاه عباس اوّل، تهران: علمی.
- انزابینژاد، رضا، و همکاران، 1388، بیست وقفنامه از خراسان، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- اهلرز، اکارت، 1374، «موقوفات دینی و شهر شرق اسلامی»، در: وقف میراث جاویدان، ترجمهی محمدحسن ضیاء توانا و مصطفی مؤمنی، شمارهی 10، صص: 50-53.
- ایمانیه، مجتبی، 1376، «صورت وقفنامهی کتاب و مدرسهای از دورهی صفویه»، در: وقف، میراث جاویدان، شمارهی 19 و 20، صص: 110-112.
- آذرپی، سعید، 1388، مروری بر اصطلاحات وقف، تهران: شرکت چاپ و انتشارات اسوه.
- آگاهینامه، 1354، تهران: سازمان ملّی حفاظت آثار باستانی ایران، شمارهی 2، ص. 9.
- برادران، دلاور، 1373، «فرهنگ حقوقی وقف (مشتمل بر توضیح اصطلاحات حقوقی، قواعد، موضوعات و احکام وقف و سایر اصطلاحات»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 6، صص: 54-75.
- برکت، محمد، 1382، «قدیمترین وقفنامه در شیراز»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 41-42، صص: 42-50.
- بکائی، محمدحسین، 1377، کتابشناسی وقف، تهران: معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه.
- بهشتی، سیدمحمد، قیومی بیدهندی، مهرداد (و.)، 1389، فرهنگنامهی معماری ایران در مراجع فارسی، تهران: مؤسسهی تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، 2ج.
- پرنده، غلامرضا، 1391، کتابچهی وقف؛ آنچه در مورد وقف باید بدانیم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- تویسرکانی، سیداحمد، 1376، «اختلاف نظر دو فقیه همعصر در یک مسألهی وقفی»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 19و 20، صص: 48-55.
- جعفری، یعقوب، 1382، «بررسی فتوای ملا احمد نراقی دربارهی بطلان وقف اقباض و ردّیه سید شفتی بر آن»، در: وقف، میراث جاویدان، شمارهی 43 و 44، صص: 92-99.
- جعفری ضهرندی، محمد، 1378، «تولیت وقف و مدیریت دولتی»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 27، صص: 40-47.
- جناتی، محمدابراهیم،1373، «وقف از دیدگاه مبانی اسلامی»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 5، صص: 48-51.
- حجت، مهدی، 1380، میراثفرهنگی در ایران، سیاستها برای یک کشور اسلامی، تهران: سازمان میراثفرهنگی کشور.
- حسنی، هاشم معروف، 1380، وصیت و وقف (و ارث زوجه و عول تعصیب در فقه اسلامی)، ترجمهی عزیز فیضی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- حسینیاشکوری، سیدصادق، 1388، اسناد موقوفات اصفهان، قم: ممع ذخائر اسلامی، 12ج.
- حکمت، علیاصغر، 1337، نقش پارسی بر احجار هند، فهرستی از کتیبهها و خطوط فارسی بر لوح سنگهای هندوستان، کتابفروشی ابنسینا، تهران.
- خسروی، محمدعلی، 1384). هفت وقفنامه: گزیدهای از یکصدوهفتاد سال وقفنامهنویسی دو دورهی صفوی، تهران: صائن.
- خوندمیر، غیاثالدین بن همامالدین، 2535، دستورالوزراء، با تصحیح و مقدمهی سعید نفیسی، تهران: انتشارات اقبال.
- درجی، حسن، 1390، بهینهسازی موقوفات؛ راز ماندگاری، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- رحمانی، محمد، 1379، «شخصیت حقوقی وقف»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 30، صص: 50- 66.
- رشیدالدین فضلالله، 1358، سوانحالافکار رشیدی، بهکوشش: محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران.
- رشیدالدین فضلالله، 2536، وقفنامه ربع رشیدی، بهکوشش: مجتبی مینوی و ایرج افشار. تهران: انجمن آثار ملّی.
- رضایی، امید، 1384، «وقفنامهی میرزاجلالالدین محمد حکیم جنابذی»، در: وقف، میراث جاویدان، شمارهی 50، صص: 56-63.
- سپنتا، عبدالحسین، 1346، تاریخچه اوقاف اصفهان، ادارهی کل اوقاف استان اصفهان، اصفهان.
- سعدی، مصلح بن عبدالله، 1393، بوستان، با تصحیح و مقدمهی محمدعلی فروغی، تهران: صمد.
- شاملو، ولیقلی بن داوودقلی، 1371-1374، قصصالخاقانی، تصحیح و پاورقی دکتر سیدحسن ساداتناصری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 2ج.
- شهابی، علیاکبر، 1343، تاریخچه وقف در اسلام، تهران: ادارهی کل اوقاف.
- شیخالحکمایی، عمادالدین، 1388، اسناد معماری ایران، دفتر اول، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
- شیخالحکمایی، عمادالدین، 1373، «معرفی قرآن خطّی مسجد جامع سمنان»، در: وقف، میراث جاویدان، شمارهی 5، صص: 56-57.
- طراز، عبدالوهاب، 1341، «کتابچه موقوفات یزد»، بهکوشش: ایرج افشار، در: فرهنگ ایران زمین، شمارهی 10، صص: 5-118.
- عبدالحلیم عمر، محمد، 1389 «نظام وقف اسلامی و نظامهای مشابه در جهان غرب»، در: وقف میراث جاویدان، ترجمهی علی زاهدی، شمارهی 69، صص: 113-146.
- عتیقی، محمد کل عبیدالله، عزالدین تونی، خالد شعیب، 1388، فرهنگ اصطلاحات وقف، ترجمهی عباس اسماعیلیزاده، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- علیمحمدی اردکانی، جواد، 1386، پژوهشی در زیلوی یزد، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
- قائممقامی، جهانگیر، 1348، یکصدوپنجاه سند تاریخی، از جلایران تا پهلوی، تهران: ستاد بزرگ ارتشتاران.
- قائم مقامی، جهانگیر، 1350، مقدمهای بر شناخت اسناد تاریخی، تهران: انجمن آثار ملّی.
- قزوینی رازی، نصیرالدین ابوالرشید عبدالجلیل، 1358، نقض معروف به بعض مثالب النواصب فی نقض «بعض فضائح الروافض»، بهتصحیح میرجلالالدین محدث، تهران: انجمن آثار ملّی.
- قلیزاده، احد، 1387، «تحلیل نحوه ارتباط عین موقوفه با واقف و آثار آن قبل و بعد از زوال وقف در حقوق مدنی ایران»، در: مقالات و بررسیها، شمارهی 89، صص: 99-120.
- کاتوزیان، ناصر، 1379، «تحول نهاد وقف و دورنمای آینده آن»، در: مجلهی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شمارهی 48، صص: 71-94.
- کاتوزیان، ناصر، 1391، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، تهران: نشر میزان.
- کاتوزیان، ناصر، و عباسزاده، محمدهادی،1392، «حسن نیت در حقوق ایران»، در: حقوق، شمارهی 3، صص: 167-186.
- الکبیسی، محمدعبید، 1364، احکام وقف در شریعت اسلام، ترجمهی احمد صادقی گلدار، ساری: اداره کل حج و اوقاف و امور خیریه استان مازندران.
- کریمیان، علی، 1378، اسناد موقوفات آستان قدس رضوی در هرات (1181-1360 هـ.ق.) تهران: سازمان اسناد ملی ایران، پژوهشکدهی اسناد.
- کسایی، نورالله، 1363، مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن، تهران: امیرکبیر.
- مسرت، حسین، 1387، «بررسی وقف و نیکوکاری در آبانبارهای ایران (بهویژه یزد)»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 63، صص: 60- 76.
- مسرت، حسین، 1388، «وقفنامهی آب انبار شش بادگیری یزد»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 67، صص: 82-89.
- مصاحب، غلامحسین، 1387، دایرةالمعارف فارسی، تهران: امیرکبیر.
- منتجبالدین بدیع، علی بن احمد، 1384، عتبهالکتبه: مجموعه مراسلات دیوان سلطان سنجر، بهتصحیح و اهتمام: محمد قزوینی و عباس اقبال، تهران: اساطیر.
- میرزا رفیعا، محمدرفیع بن حسن، 1385، دستورالملوک میرزا رفیعا، بهکوشش و تصحیح: محمداسماعیل مارچینکوفسکی، ترجمهی علی کردآبادی، با مقدمهی منصور صفتگل، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
- نجمرازی، عبدالله بن محمد، 1381، مرموزات اسدی در مزمورات داوودی، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
- نظامالملکطوسی، ابوعلی حسن بن خواجه، 2537، سیاستنامه، با حواشی و یادداشتها و اشارات و تصحیح: علامه فقید محمد قزوینی، با تصحیح مجدد: مرتضی مدرسی، تهران: زوار.
- نظیف، مجتبی، 1381، «اعتبار قصد قربت در وقف». در: وقف، میراث جاویدان، شمارهی 37، صص: 69-82.
- لاله، هایده، 1380، «پیشنهادی برای احیا و معرفی میراث وقف و کارآمد کردن آن بهعنوان ابزار پژوهش»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 33 و 34، صص: 133-138.
-هاشمینسب، سیدمحمدمهدی، 1379، «مبانی مدیریت موقوفات در اسلام»، در: وقف میراث جاویدان، شمارهی 30، صص: 122-130.
- Lambton, Ann K. S., 2002, “Wakf (III in Iran)”, in: The Encyclopaedia of Islam, 2nd edition, E.J. Brill, Leiden.