- بویس، مری، 1389، دیانت زرتشتی در دوران متأخر. ترجمۀ فریدون وهمن، چاپ دوم، تهران: نشر ثالث.
- بیرونی، ابوریحان، 1389، آثارالباقیه. ترجمۀ اکبر داناسرشت، چاپ ششم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- تفضلی، احمد، 1391، مینوی خرد. چاپ پنجم، تهران: انتشارات توس.
- توفیقیان، حسین، 1396، «پژوهشی در پایه آتشدانهای ساسانی نویافته در سواحل خلیجفارس». پژوهشهای باستانشناسی ایران، دورۀ 7، شمارۀ 12، صص: 195-210.
- جاوری، محسن، 1391، «محوطۀ باستانی ویگل». گمانه، شمارۀ 2، صص: 43-54.
- خسروی، شکوه، 1396، «شواهدی تازه از تدفین دورۀ ساسانی در آتشکدۀ پلنگگرد کرمانشاه». در: باستانپژوه، بهکوشش: مرتضی خانیپور و رضا ناصری، تهران، صص: 119-146.
- خسروی، شکوه؛ و رشنو، اصغر، 1393، «کاوش اضطراری محوطهی پلنگگرد شهرستان اسلامآباد، کرمانشاه». در: مقالههای کوتاه دوازدهمین گردهمایی سالانۀ باستانشناسی ایران، تهران: پژوهشکده باستانشناسی، صص: 177-179.
- دوشنگیمن، ژاک، 1385، دین ایران باستان. ترجمۀ رویا منجم، چاپ دوم، تهران: نشرعلم.
- دئه، ژان، 1387، «آتشکدهای از دورۀ اسلامی در ترنگ تپه». در: آتش در خاور نزدیک باستان، بهکوشش: توفیق فهد و همکاران، ترجمۀ محمدرضا جوادی، چاپ اول، تهران: نشر ماهی، 53-70.
- رضوانی، حسن، 1384، «پرونده ثبتی آتشکدۀ شیان». آرشیو اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمانشاه (منتشرنشده).
- رهبر، مهدی، 1378، «معرفی آدریان (نیایشگاه) مکشوفه دورۀ ساسانی در «بندیان» درگز و بررسی مشکلات معماری این بنا». در: مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم، تهران: 315-341.
- شیپمان، کلاوس، 1386، مبانی تاریخ ساسانیان. ترجمۀ کیکاووس جهانداری، چاپ دوم، تهران: فرزان روز.
- عسکریچاوردی، علیرضا، 1389، «مدارکی از جنوب فارس درزمینه تکریم آتش در ایرانباستان». باستانشناسی و تاریخ، شمارۀ 49، صص: 27-39.
- عسکریچاوردی، علیرضا، 1392، پژوهشهای باستانشناسی کرانههای خلیجفارس. چاپ یکم، تهران: صبحان نور.
- علیبیگی، سجاد؛ و رهبر، مهدی؛ 1394، «پیشنهادی برای کارکرد برخی پایههای گچی آتشکدههای ساسانی غرب ایران». در: چکیده مقالات همایش بینالمللی باستانشناسان جوان، تهران: دانشگاه تهران، ص. 114.
- فوندراوستن، هانسهنینگ؛ و ناومان، رودلف، 1386، تخت سلیمان. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، چاپ سوم، تهران: سازمان میراثفرهنگی کشور.
- گدار، آندره، 1387، آثار ایران. ترجمۀ ابوالحسن سروقد مقدم، جلد یکم، چاپ پنجم، مشهد: آستان قدس رضوی.
- گیرشمن، رومن، 1390، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمۀ بهرام فرهوشی، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مرادی، یوسف، 1388، «چهار تاقی میلمیلهگه؛ آتشکدهای از دورۀ ساسانی». مطالعات باستانشناسی، سال 1، شمارۀ 1، صص: 155-185.
- مزداپور، کتایون، 1369، شایست ناشایست. چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مزداپور، کتایون، 1394، «یزشن». در: ادیان و مذاهب در ایران باستان. بهکوشش: کتایون مزداپور و همکاران، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت، صص: 193-201.
- نومان، رودلف، و هوف، دیتریش، 1351، «حفاریهای تختسلیمان». ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، باستانشناسی و هنر ایران، شمارۀ نهم و دهم، صص: 24-61.
- هاشمیزرجآباد، حسن؛ خادمیندوشن، فرهنگ؛ موسویکوهپر، سیدمهدی؛ نیستانی، جواد، 1389، «چهارطاقی خانه دیو آتشکدهای نویافته از دوره ساسانی». باغ نظر، سال 7، شمارۀ 15، صص: 79-92.
- هوف، دیتریش، 1366، «گنبدها در معماری اسلامی». در: معماری ایران، بهکوشش: محمدیوسف کیانی، چاپ اول، تهران: جهاد دانشگاهی، صص: 397-414.
- Azarnoush, M., 1989. “Mil-e Naqarah Hanah: A Complex of Two CaharTaqs in Eastern Fars”. In: Archaeologia Iranica et Orientalis, Vol. II, Pp: 651-662.
- Azarnoush, M., 1994. The Sasanian Manor House at Hajiabad, Iran. Le lettere.
- Boucharlat, R.; Deshayes, J. & Lecomte, O., 1987. Les périodes sassanides et islamiques (Vol.1). Editions Recherche sur les Civilisations.
- Boyce, M., 1971. “Zoroastrianism”. In: Bleeker, C.J. and Widengren, G. (Eds.), Historia Religionum: handbook for the history of religious, Vol 2, Pp: 211-236.
- Boyce, M., 1975. “On the Zoroastrian temple cult of fire”. Journal of the American Oriental Society, No. 95, Pp: 454-465.
- Boyce, M., 1993. “Dar-e mehr”. Encyclopedia Iranica VI (6), Pp: 669-670.
- Boyce, M., 1968. “On the sacred fires of the Zoroastrians”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 31(1), Pp: 52-68.
- Boyce, M., 1987. “Ātaškada”. Encyclopædia Iranica, No. III (3), Pp: 9-10.
- Boyd, J.W., & Kotwal, F.M., 1983. “Worship in a Zoroastrian fire temple”. Indo-Iranian Journal, No. 26 (4), Pp: 293-318.
- Choksy, J. K., 2006. “Altars, precincts, and temples: medieval and modern Zoroastrian praxis”. Iran, No. 44 (1), Pp: 327-346.
- Darmesteter, J., 1892. Le Zend-Avesta. Vol. I, Paris.
- Erdmann, K., 1941. Das Iranische Feuer heiligtum. Berlin, JC Hinrichs Verlag.
- Gropp, G., 1969. “Die Funktion des Feuertempels der Zoroastrier”. AMI, No. 2, Pp: 147-175.
- Hashemi, H., & Kaim, B., 2010. “Khone-ye Div, Preliminary report on the first season of Irano-Polish excavations”. Polish Archaeology in the Mediterranean, No. XIX, Pp: 603-612.
- Huff, D., 1972., “Der Takht-I Nishin in Firuzabad”. Archaol Anzeig, No. 87, Pp: 517-540.
- Huff, D., 1975. “Sassanian Chahr Taqs in Fars”. In: Bagherzadeh, F. (ed.), Proceedings of the 2 rd Annual Symposium on Archaeological Research in Iran, A Publication of the Iranian Centre for Archaeological Research, Tehran, Pp: 243-254.
- Huff, D. 2002.,“Taḵt-e Solaymān”. Encyclopædia Iranica, http://www.iranicaonline.org/articles/takt-e-solayman
- Kaim, B., 2002. “Un Temple du feu Sassanide decouvert a Mele Hairam Turkmenistan Meridional”. Studia Iranica, No. 32, Pp: 215-230.
- Kaim, B., 2004. “Ancient Fire temples in the light of the discovery at Mele Hairam”. Iranica Antiqua, No. 39, Pp: 223-237.
- Kaim, B.; Bakhtiari, M. & Hashemi, H., 2010. “Khone-ye Div. Preliminary report on the second and third seasons of Irano–Polish excavations (2009 and 2010) Author (s)”. Polish Archaeology in the Mediterranean, No. 22 (Research 2010), Pp: 543-551.
- Khosravi, S.; Alibaigi, S. & Rahbar, M., 2018. “The Functions of Gypsum Bases in Sasanid Fire Temples: A Different Proposal”. Iranica Antiqua, No. 53, Pp: 267-298.
- Kotwal, F. M., & Boyd, J. W., 1991. A Persian offering: the yasna: a Zoroastrian high liturgy (Vol.8). Association pour l'avancement des études iraniennes.
- Modi, J. J., 1922. The religious ceremonies and customs of the Parsees. Bombay: British India Press.
- Mousavi, M., 1999. “Kuh-e Khadjeh: Un complexe religieux de l'est iranien”. Les Dossiers d'archéologie, No. 243, Pp: 81-84.
- Naumann, R., 1961. “Takht-i Suleiman und Zendan-i Suleiman: Vorläufiger Bericht uber die Ausgrabungen im Jahr 1960”. Archäologischer Anzeiger, No. 76, Pp: 28-68.
- Naumann, R., 1962. “Takht-i Suleiman und Zendan-i Suleiman: Vorläufiger Bericht über die Grabungen im Jahr 1961,”. Archäologischer Anzeiger, No. 77, Pp: 633-693.
- Naumann, R., 1964. “Takht-i Suleiman und. Zendan-i Suleiman: Vorläufiger Bericht then die Grabungen 1962,”. Archäologischer Anzeiger, No. 79, Pp: 1-77.
- Naumann, R., 1967. “Sasanidische Feueraltäre”. Iranica Antiqua, No. 7, Pp: 72.
- Naumann, R., 1977. Die Ruinen von Tacht-e Suleiman und Zendan-e Suleiman und Umgebung. Berlin.
- Naumann, R.; Huff, D. & Schnyder, R., 1975. “Takht-i Suleiman 1965-1973: Bericht über die Ausgrabungen 1965-1973”. Archaologischer Anzeiger, No. 90, Pp: 109-204.
- Panthaki, E. G. M., 2014. “The Context and Meaning of Alat”. Fezana, No. 27, (4), Pp: 8-11.
- Rahbar, M., 2004. “Le monument sassanide de Bandiān Dargaz”. Studia Iranica, No. 33, Pp: 7-30.
- Schippmann, K., 1971. Die iranischen Feuerheiligtümer. Berlin, Walter de Gruyter.
- VandenBerghe, L., 1961. “Récentes découvertes de monuments sassanides dans le Fars”. Iranica Antiqua, No. 1, Pp: 163-200.
- VandenBerghe, L., 1959. “Reconnaissance archeologique dans le Fars meridional et au Laristan”. Internationalen Orientalistenkongresses, Munchen & Wiesbaden, 487.
- Windfuhr, G., 2004. “Zoroastrian and Taoist Ritual: Cosmology and Sacred Numerology”. Stausberg, M. (Ed.), Studies in the History of Religions, Pp: 173-232.