ابوریحانبیرونی، محمدبن احمد، 1353، التفهیم لاوائل صناعه التنجیم. تجدید نظر: سیدجلال همایی، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
- اسماعیلپور، ابوالقاسم، 1387، اسطوره، بیان نمادین. چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش
- انوشه، حسن، 1381، فرهنگنامه ادب فارسی (دانشنامه ادب فارسی).جلد2، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- اوستا، 1399، کهنترین سرودهای ایرانیان. گزارش: جلیل دوستخواه،جلد1، چاپ 21، تهران: انتشارات مروارید.
- بختورتاش، نصرتالله، 1380، نشان رازآمیز: گردونه خورشید یا گردونه مهر. تهران: مؤسسه انتشاراتی-فرهنگی فروهر.
- برتلس، ی. ا.، 1960، شاهنامۀ فردوسی (متن انتقادی). جلد1، مسکو: اداره انتشارات ادبیات خاور دور.
- بندهش، 1395، دادگی، فرنبغ، گزارنده مهرداد بهار. چاپ پنجم، تهران: انتشارات توس.
- بنونیست، امیل، ۱۳77، دین ایرانی بر پایه متنهای معتبر یونانی. ترجمۀ بهمن سرکاراتی، چاپ سوم، تهران: انتشارات قطره.
- بهار، مهرداد، 1376، از اسطوره تا تاریخ. چاپ اول، تهران: نشر چشمه.
- بهار، مهرداد، 1381، پژوهشی در اساطیر ایران (پاره نخست و پاره دویم). چاپ هشتم، تهران: نشر آگه.
- پاکباز، رویین، 1379، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون. تهران: انتشارات نارستان.
- پرادا، ایدت، 1386، هنر ایران باستان. ترجمۀ یوسف مجیدزاده، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- پوپ، آرتور اپهام؛ و آکرمن، فیلیس، 1387، شاهکارهای هنر ایران از دوران پیشازتاریخ تا امروز. ترجمۀ نجف دریابندری، جلد نهم، چاپ نخست، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- ثمینی، نغمه، 1387، تماشاخانه اساطیر (اسطوره و کهننمونه در ادبیات نمایشی ایران). چاپ اول، تهران: نشر نی.
- خوارزمی، حمیدرضا؛ صرفی، محمدرضا؛ مدبری، محمود؛ و شریفپور، عنایتالله، 1392، «تکوین و تحول قهرمانان در گذر از اسطوره به حماسه». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارۀ 9(33)، صص: 63-85.
- داتی، ویلیام، 1392، اساطیر جهان. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اسطوره.
- دیاکونوف، ایگور، میخائیلوویچ، 1345، تاریخ ماد. ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: ترجمه و نشر کتاب.
- رستگار فسایی، منصور، 1379، اژدها در اساطیر ایران. تهران: انتشارات توس.
- رضاییدشتارژنه، محمود، 1388، «رستم اژدهاکش و درفش اژدها پیکر». پژوهشهای ادبی، سال 6، شمارۀ 24، صص: 53-79.
- سرکاراتی، بهمن، 1398، سایههای شکارشده: گزیده مقالات فارسی. چاپ سوم، تهران: طهوری.
- شایگان، داریوش، 1381، بتهای ذهنی و خاطره ازلی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- شمیسا، سیروس، 1380، نقد ادبی. چاپ دوم، تهران: انتشارات فردوس.
- شمیسا، سیروس، 1387، بیان. چاپ سوم، تهران: نشر میترا.
- شوالیه، ژان؛ و گربران، آلن، 1384، فرهنگ نمادها. جلد 1، ترجمه و تحقیق: سودابه فضایلی، چاپ دوم، تهران: انتشارات جیحون.
- صمدی، مهرانگیز، 1383، ماه در ایران از قدیمیترین ایام تا ظهور اسلام. چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
- عبداله؛ زهرا؛ و شایستهفر، مهناز، 1392، «نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی»، پیکره، پاییز و زمستان، دورۀ 2، شمارۀ 4، صص: 43-58.
- فردوسی، ابوالقاسم، 1386، شاهنامه. تصحیح: جلال خالقی مطلق، (9 جلد)، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
- قائمی، فرزاد، 1389، «تفسیر انسانشناختی اسطورۀ اژدها و بنمایۀ تکرارشوندۀ اژدهاکشی در اساطیر». جستارهای ادبی، زمستان، شمارۀ 171، صص: 1-26.
- کادن، جانآنتونی، 1387، فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد. ترجمۀ کاظم فیروزمند، چاپ دوم، تهران: انتشارات شادگان.
- کاشانی، ابوالقاسم عبدالله، 1386، عرایسالجواهر و نفایسالاطایب. بهکوشش ایرج افشار، تهران: نشر المعی.
- کالیکان، ویلیام، 1385، باستانشناسی و تاریخ هنر در دوران مادیها و پارسیها. ترجمۀ گودرز اسعدبختیار، چاپ دوم، تهران: انتشارات پازینه.
- کریمی، فاطمه؛ و کیانی، محمد یوسف، 1364، هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز باستانشناسی ایران.
- گرجی، مصطفی؛ و تمیمداری، زهره، 1391، «تطبیق پیر مغان دیوان حافظ با کهنالگوی پیر خردمند یونگ». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، پاییز، شمارۀ 28، صص: 151-177.
- گورین، ویلفرد، 1388، درآمدی بر شیوههای نقد ادبی. ترجمۀ زینب حیدری مقدم و علیرضا فرحبخش، تهران: انتشارات رهنما.
- مختاریان، بهار، 1389، درآمدی بر ساختار اسطورهای شاهنامه. تهران: نشر آگه.
- مسعودی، علیبن الحسین، 1382، مروج الذهب و معادن الجوهر. جلد 1، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مککال، هنریتا، 1386، اسطورههای بینالنهرینی. ترجمۀ عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
- مورنو، آنتونیو، 1392، یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمۀ داریوش مهرجویی، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.
- نایبزاده، راضیه؛ و سامانیان، صمد، 1394، «اژدها در اسطورهها و فرهنگ ایران و چین». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 11، شمارۀ 38، صص: 235-269.
- نایبزاده، راضیه؛ و سامانیان، صمد، 1395، «بررسی تأثیر تفکرات شیعی در کاربست نقش اژدها در آثار هنری ایران». فصلنامۀ علمی پژوهشی نگره، شمارۀ 40، صص: 75-85.
- نعمتی، محمدرضا؛ شراهی، اسماعیل؛ و صدرائی، علی، 1399، «پژوهشی در سفالینههای قالبزدۀ محوطۀ زلفآباد فراهان». پژوهشهای باستانشناسی ایران، سال 10، شمارۀ 26، صص: 119-140.
- واحددوست، مهوش، 1387، نهادینههای اساطیری در شاهنامه فردوسی. چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش.
- هال، جیمز، 1393، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، چاپ هفتم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- یزدانی، ملیکا؛ احمدی، حسین؛ امامی، سیدمحمدامین؛ و عبداللهخان گرجی، مهناز، 1394، «گاهنگاری سفال مینایی براساس نمونههای کتیبهدار». نشریۀ هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، دورۀ 20، شمارۀ 3، صص: 45-56.
- یزدانی، ملیکا؛ احمدی، حسین؛ امامی، سیدمحمدامین؛ لامعیرشتی، محمد؛ آقاعلیگل، داوود؛ عبداللهخانگرجی، مهناز؛ و چوبک، حمیده، 1396، «شناخت فنون ساخت و اجرای لایه زراندود در سفال مینایی، براساس مطالعات میکروسکوپی و منابع کهن». نشریۀ پژوهشهای باستانشناسی ایران، دورۀ 7، شمارۀ 14، صص: 161-178.
- یشتها، الف، 1377، ابراهیم پورداوود، جلد اول، چاپ نخست، تهران: انتشارات اساطیر.
- یشتها، ب، 1377، ابراهیم پورداوود، جلد دوم، چاپ نخست، تهران: انتشارات اساطیر.
- Abdollah, Z. & Shayestehfar, M., 2014, “The Icon and Symbol of Dragon in Persian Literature and Painting”. Peikareh, Vol. 2, Issue 4, Pp: 43-58.
- Aga-Oglu, M., 1946, “The Origin of the Term Mina and Its Meanings”. Journal of Near Eastern Studies, Vol. 5, No. 4, Pp: 241-256.
- Anoushe, H., 2002, Literary Encyclopedia. Tehran: Publishing Organization of Iranian Ministry of Culture and Islamic Guidance.
- Bahar, M., 1997, Az usṭūrah tā tārīkh. Tehran: Cheshmeh
- Bahar, M., 2002, Pazhuhishi dar asatir-i Iran. Tehran: Agah
- Bakhtoortash, N., 2001, Mysterious Sign: Sun dial or Dial the Persian month Mehr. Tehran: Cultural Fravahar Organization.
- Benveniste, E., 1998, The Persian Religion according to the chief Greek texts. Translated by Bahman Sarkarati, Tehran: Ghatreh.
- Bertels, A. E., 1960, Shāx-nāme Firdousi (Kriticheskij Tekst), (scholarly Persian text) Volume 1: Moscow: Izdatel’stvo Nauka.
- Biruni, A., 1353, Altafhim Le-alavayel Sanaat Altanjim. Translated by: Jalal Aldin Homay, Tehran: Babak.
- Bondahesh, 2001, Frnbagh Dadegi. Translated by: Mehrdad Bahar, Tehran: Tous,
- Chevalier, J. & Gheerbrant, A., 2005, Dictionnaire des Symboles. Translated by: Soudabeh Fazayeli, Vol. 1, Tehran: Jeihoon.
- Cifarelli, M., 2017, “Archaeological Evidence for Small Scale Crisis: Hasanlu between Destructions”. Book: From Crisis to Collapse: Archaeology and the Breakdown of Social Order. Aegis. Actes de Clloques. Chapter 10, Vol. 11, Pp: 205-231, https://www.researchgate.net/publication/322602836.
- Cirlot, J. E., 2002, A Dictionary of Symbols. Dover Publications, Taylor & Francis e-Library.
- Cuddon, J. A., 2008, A dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Translated by: Kazem Firouzmand, Tehran: Shadegan.
- Diakonoff, I. M., 1966, History of Media. Translated by: Karim Keshavarz, Tehran: Tarjome Va Nashre Ketab
- Doostkhah, J., 2006, Avesta; the Ancient Iranian Hymns & Texts. Tehran: Morvarid
- Doty, W. G., 2013, World Mythology. Translated by: Abolghasem Esmaeil-Pour, Tehran: Ostooreh.
- Esmaeil-Pour, A., 2008, Mythological; Symbolic expression. Tehran: Soroush,
- Ewen, R. B., 2014, An Introduction to Theories of Personality. 7th Edition, Psychology Press
- Ferdowsi, A., 2007, Shahnameh, 8 volumes, Editor Jalal Khāleghi Motlagh. Tehran: Center for the Great Islamic Encyclopedia.
- Francfort, H., 2008, “A Note on the Hasanlu Bowl as Structural Network: Mitanni-Arya and Hurrian?”. Bulletin of the Asia Institute, New Series, Vol. 22, Pp: 171-188.
- Ghaemi, F., 2011, “Anthropologic Interpretation of the Dragon Myth and the Repetitive Motif of Dragon-Slaying In Mythology”. Literary Studies, Vol. 43, No. 4 (171), Pp: 1-26.
- Gorji, M. & Tamimdari, Z., 2012, “Pire Moghan and Jung’s Archetype of Wise Old Man”. A Comparative Study Mytho-Mystic Literature Journal, Vol. 8, No. 28, Pp: 151-177.
- Green, A., 1997, “Myths in Mesopotamian art”. In: Sumerian gods and their representations. Cuneiform Monographs, Vol. 7, Pp: 135-158.
- Grube, E. J., 1976, Islamic Pottery of the 8th to the 15th Century in the Keir Collection. Faber&Faber.
- Hall, J., 2014, Illustrated Dictionary of Symbols In Eastern And Western Art. Translated by: Roghayeh Behzadi, Tehran: Farhange Moaser.
- Kalikan, W., 2006, Archeology and history of art in Median and Persian. Translated by: Goodarz Asaad Bakhtiar, Tehran: Pazineh.
- Kashani, A., 2007, Arayis ul-Javahir va Nafayis ul-Ataayib. Corrected by: Iraj Afshar, Tehran: Almai.
- Keblow Bernsted, A. M., 2003, Early Islamic Pottery Materials and Techniques. Archetype.
- Kharazmi, H.; Sarfi, M., Moddaberi, M. & Sharifpour, E., 2014, “Generation and Transformation of Heroes: From Myth to Epic Mythomystic”. Literature Journal, Vol. 9 (33), Pp: 63-85.
- Kuehn, S., 2012, “The Dragon in Medieval Islamic Astrology and its Indian and Iranian Influences”. Paper delivered on 3 February 2012 at the Indira Gandhi National Centre for the Arts. New Delhi, India, Pp: 1-36
- Kuehn, S., 2011, The Dragon in Medieval East Christian and Islamic Art. Leiden, Boston: Brill.
- Mason, R.; Tite, B. & Michael, S., 1997, “The beginnings of tin-opacification of pottery glazes”. Archaeometry, Vol. 39, Issue 1, Pp: 41-58
- Masoudi, A., Murūj aḏ-Ḏahab wa-Maʿādin al-Jawhar. Translated by: Abolghasem Payandeh, vol. 1, Tehran: Scientific and Cultural Press.
- McCall, H., 2007, Mesopotamian Myths. Translated by: Abbas Mokhber, Tehran: Markaz.
- McClary, R. P., 2020, “Calouste Gulbenkian, his Mina’i Ware, and the Changing Islamic Art Market in the Early Twentieth Century”. Muqarnas, No. 37(1), Pp: 325-343
- Miller, R. D., 2014, “Tracking the Dragon across the Ancient near East”. Archív Orientální, Vol. 82, No. 2, Pp: 225–245.
- Moktarian, B., 2010, “An Introduction to the Mythological Structure of Shahnameh”. Tehran: Agah.
- Moreno, A., 2013, Jung, Gods, and Modern Man. Translated by: Dariush Mehrju’i, Tehran: Markaz.
- Nayebzadeh, R. & Samanian, S., 2016, “The Influence of Shia Ideology in using Dragon Figure in Iranian Arts”. Negareh Journal, Vol. 11, Issue 4, Pp: 75-85.
- Nayebzadeh, R. & Samanian, S., 2015, “Dragon in Myths and Culture of China and Iran Mytho-Mystic”. Literature Journal, Vol. 11, Issue 38, Pp: 237-271.
- Nemati, M.; Sharahi, E. & Ali, S., 2020, “Research on Molded Pottery in Zolfaabad Site of Farahan”. Pazhoheshha-ye Bastan shenasi Iran, Vol. 10, No. 26, Pp: 119-140.
- Pakbaz, R., 2000, Naqqash-i Iran. Tehran: Narestan.
- Pope, A. U. & Ackerman, Ph., 2008, A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present. Translated by: Najaf Daryabandari, Tehran: Scientific and Cultural.
- Porada, E., 2007, The Art of Ancient Iran. Translated by: Yousef Majidzadeh, Tehran: Tehran University.
- Rastegar Fasaii, M., 2000, Dragon in Persian mythology. Tehran: Toos
- Rezaee Dasht Arzhane, M., 2009, “Rostam, the Dragon Killer, & The Dragon-Sized Banner”. Literary Research, Vol. 6, No. 24, Pp: 53-79.
- Samadi, M., 1994, The moon in Iran from the earliest days to the rise of Islam. Tehran: Cultural science.
- Samini, N., 2008, Tamashakhane-ye Asatir. Tehran: Nei.
- Sarkarati, B., 2019, Sayehaye shekarshode. Tehran: Tahouri.
- Shamisa, S., 2001, Literary Criticism. Tehran: Ferdows.
- Shamisa, S., 2007, Bayan. Tehran: Mitra.
- Shayegan, D., 2002, Idols of the mind and perennial memory. Tehran: Amir Kabir
- Smith, G. E., 1919, “Dragons And Rain Gods”. Bulletin of the John Rylands Library, Vol. 5, No. 3-4, Pp: 317-380.
- URL 1: https://asia.si.edu/object/F1943.3/
- URL 2: https://www.clevelandart.org/art/1943.658.b (28 May 2021)
- URL 3: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/454874 (1/07/2021)
- URL 4: https://www.akg-images.co.uk/archive/-2UMEBM2SDQAY.html
- URL 5: https://www.si.edu/object/fsg_S1986.114 3 June 2021
- URL 6: https://asia.si.edu/object/F1948.15/
- URL 7: http://shahnama.caret.cam.ac.uk/new/jnama/card/cemanuscript:1928162730
- URL 8: http://kiwihellenist.blogspot.com/2018/11/tiamat-and-other-dragons.html
- URL 9: https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1896-0619-1.
- URL 10: https://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/kudurru-king-melishipak-ii
- Vahed Doost, M., 2008, The mythological Symbols in Shahname of Ferdowsi. Tehran: Soroush.
- Watson, O., 1994, “Documentary Mina’i and Abu Zaid’s Bowls”. In: ed. R. Hillenbrand, Art of the Saljuqs in Iran and Anatolia, Costa Mesa, Calif. Mazda Publisher, Pp: 170-180
- Watson, O., 2020, Ceramics of Iran: Islamic Pottery in the Sarikhani Collection. Yale University Press
- Wen, R. & Pollard, M., 2014, “The pigments applied on the Mina’i wares and the correlation with Chinese blue-and-white porcelain”. Archaeometry, Vol 58, Issue 1, Pp: 1-16.
- Wilfred, G., 2009, A Handbook of Critical Approaches to Literature. Translated by: Zeynab Heidari Moghaddam & Alireza Farahbakhsh, Tehran: Rahnama.
- Yashtha, 1998, Translated by Ebrahim Poordavood, Vol. 1, Tehran: Asatir.
- Yashtha, 1998, Translated by Ebrahim Poordavood, Vol. 2, Tehran: Asatir.
- Yazdani, M.; Ahmadi, H.; Emami, S. M. A.; Abdollahkhan Gorji, M., 2016, “Chronology of Mina’i Ware based on in Scripted Samples”. Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi, Vol. 20, Issue 3, Pp: 45-56.
- Yazdani, M.; Ahmadi, H.; Emami, S. M. A.; Lamehi Rashti, M.; Agha-Aligol, D.; Abdollahkhan Gorji, M. & Choubak, H., 2017. “Technological Study of Gilded Mina’i Ware Based on Microscopic Investigation and Historical Documents”. Pazhoheshha-ye Bastan shenasi Iran, Vol. 7, No. 14, Pp: 161-178.