- اونوالا، ارواد مانوکجی روستمجی، (1922). روایات داراب هرمزدیار. جلد اول، بمبئی.
- آذرگشسب، اردشیر، (1353). آتش در ایران باستان. چاپ دوم، تهران: اختر شمال.
- بشاشکنزق، رسول، (1376). «قرائت کتیبههای بندیان درگز دستگرد یزدشاپوران». گزارشهای باستانشناسی، تهران: پژوهشکده باستانشناسی، 1: 33-38.
- بویس، مری، (1389). دیانت زرتشتی در دوران متأخر. ترجمه فریدون وهمن، چاپ دوم، تهران: ثالث.
- پیگولوسکایا، نینا، (1387). شهرهای ایران در روزگار پارتیان و ساسانیان. ترجمۀ عنایتاله رضا، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- تفضلی، احمد، (1398). «آتشکده». مقالات احمد تفضلی، بهکوشش: ژاله آموزگار، تهران: توس: 260-263.
- تفضلی، احمد، (1391). مینوی خرد. چاپ پنجم، تهران: انتشارات توس.
- دریایی، تورج، (1380). «کتیبه شاهپور سکانشاه در تختجمشید». فرهنگ، 37 و 38: 107-114.
- دریایی، تورج، (1389). «دستگرد وه-شاپور در بندیان». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 4 و 5: 247-248.
- دوشنگیمن، ژاک، (1385). دین ایران باستان. ترجمۀ رویا منجم، چاپ دوم، تهران: نشرعلم.
- رهبر، مهدی، (1376). «کاوشهای باستانشناسی بندیان درگز». گزارشهای باستانشناسی، 1: 9-32.
- رهبر، مهدی، (1378). «معرفی آدریان (نیایشگاه) مکشوفه دورۀ ساسانی در «بندیان» درگز و بررسی مشکلات معماری این بنا». مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم، تهران: سازمان میراث فرهنگی: 315-341.
- رهبر، مهدی، (1389). «آتشکده بندیان درگز؛ یک بار دیگر». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 4 و 5: 167-177.
- رهبر، مهدی، (1401). «بازخوانی دوباره گچبریهای تالار آتشکده بندیان و پاسخی به انتقادهای اخیر». مطالعات باستانشناسی، 31: 69-92 https://doi.org/10.22059/jarcs.2021.331938.143058.
- شاپورشهبازی، علیرضا، (1389). تاریخ ساسانیان. چاپ اول، تهران: نشر دانشگاهی.
- شهمردان، رشید، (1346). پرستشگاه زرتشتیان. چاپ اول، بمبئی.
- صدرایی، علی؛ و همکاران، (1398). «نبرد بهرام گور در کشمهین؛ بازنگری در برخی از نقوش گچبری بندیان درگز». مطالعات باستانشناسی، 20: 171-190. https://doi.org/10.22059/jarcs.2019.73113.
- عریان، سعید، (1393). فرخ مرد بهرامان مادیان هزار دادستان. چاپ دوم، تهران: علمی.
- فوندراوستن، هانسهنینگ؛ و ناومان، رودلف، (1386). تختسلیمان. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، چاپ سوم، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
- گیرشمن، رومن، (1390). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمۀ بهرام فرهوشی، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- نصرالهزاده، سیروس، (1398). کتیبههای خصوصی فارسی میانه ساسانی و پساساسانی. جلد اول، چاپ نخست، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- نولدکه، تئودور، (1388). تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان. ترجمۀ عباس زریاب، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- هرمان، جورجینا، (1387). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان. ترجمۀ مهرداد وحدتی، چاپ دوم، تهران: نشر دانشگاهی.
- Azargoshasb, A., (1974). Fire in Ancient Iran. Tehran: Akhtar-e Shomal. (in Persian).
- Bashash Kanzaq, R., (1997). “Qara’t Katibeha-ye Bandian Dargaz”. Gozareshhaye Bastanshenasi, 1: 33-38. (in Persian).
- Bosworth, C. E. ed., (1999). The History of Al-Tabari: The Sasanids, the Lakhmids, and Yemen. New York: SUNY Press.
- Boyce, M., (1968). “On the sacred fires of the Zoroastrians”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 31(1): 52-68. https://doi.org/10.1017/S0041977X00112789.
- Boyce, M., (1971). “Zoroastrianism”. In: Bleeker, C.J. and Widengren, G. (Eds.), Historia Religionum: handbook for the history of religious, 2: 211-236.
- Boyce, M., (1975). “On the Zoroastrian temple cult of fire”. Journal of the American Oriental Society, 95: 454-465. https://doi.org/10.2307/599356
- Boyce, M., (1977). A Persian stronghold of Zoroastrianism. Oxford: Clarendon Press.
- Boyce, M., (1993). “Dar-e mehr”. Encyclopedia Iranica, VI (6): 669-670.
- Boyce, M., (2010). Zoroastrian religion in modern times. tr. by: F. Vahman, Tehran, Thaleth. (in Persian).
- Boyd, J. W., & Kotwal, F. M., (1983). “Worship in a Zoroastrian fire temple”. Indo-Iranian Journal, 26 (4): 293-318. https://doi.org/10.1163/000000083790081798.
- Callieri, P., (2014). Architecture et représentations dans l’Iran sassanide. Paris: Association pour l’avancement des études iraniennes.
- Choksy, J. K., (2006). “Altars, precincts, and temples: medieval and modern Zoroastrian praxis”. Iran, 44 (1): 327-346. https://doi.org/10.1080/05786967.2006.11834693
- Christensen, A., (1944). L’Iran sous les Sassanides. Otto Zeller.
- Darmesteter, J., (1892). Le Zend-Avesta. Vol.I, Paris.
- Daryaee, T., (2001). “Katibeye Shapur Sakanshah”. Farhang, 37 & 38: 107-114. (in Persian).
- Daryaee, T., (2010). “Vah-Shapoor Dastgerd in Bandian”. Modares Archaeological Research, 3: 247-248. (in Persian).
- Dhabhar, B. N., (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz and Others. Bombay.
- Duchesne-Guillemin, J., (2006). Religion of ancient Iran. tr. by: R. Monajem, Tehran: Elm. (in Persian).
- Frye, R. N., (1984). The History of ancient Iran. CH Beck.
- Ghirshman, R., (2011). Persian Art, Parthian and Sassanian Dynasties, 249 BC-AD 651. tr. by: B. Farahvashi, Tehran: Elmi va Farhangi. (in Persian).
- Gignoux, P., (1994). “Dastgerd”. Encyclopedia Iranica, 7: 105-106. https://iranicaonline.org/articles/dastgerd
- Gignoux, P., (1998). “Les inscriptions en moyen-perse de Bandian”. Studia Iranica, 27 (2): 251-258. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=article.php&id=2003928&journal_code=SI
- Gignoux, P., (2008). “Le Site De Bandian Revisite”. Studia Iranica, 37: 163-174. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=article&id=2034313&journal_code=SI
- Gropp, G., (1969). “Die Funktion des Feuertempels der Zoroastrier”. AMI, 2: 147-175.
- Henning, W. B., (1954). The Inscription of Firuzabad. Verlag nicht ermittelbar.
- Herrmann, G., (2008). The Iranian Revival. tr. by: M. Vahdati, Tehran: Nashr-e Daneshgahi. (in Persian).
- Herzfeld, E., (1935). Archaeological history of Iran. British Academy.
- Howard-Johnston, J., (2008). “State and society in late antique Iran”. The Idea of Iran, 3: 118-131.
- Huff, D., (2008). “The functional layout of the fire sanctuary at Takht-i Sulaimān”. Current Research in Sasanian Archaeology, Art and History: 1-13.
- Humbach, H. & Skjærvø, P. O., (1978). The Sassanian Inscription of Paikuli. Wiesbaden: Reichert Verlag.
- Kaim, B., (2004). “Ancient Fire temples in the light of the discovery at Mele Hairam”. Iranica Antiqua, 39: 223-237. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=503900&url=article
- Kotwal, F. M. & Boyd, J. W., (1991). A Persian offering: the yasna: a Zoroastrian high liturgy (Vol. 8). Association pour l’avancement des études iraniennes.
- MacKenzie, D. N., (2014). A concise Pahlavi Dictionary. Oxford University Press.
- Macuch, M.; Hinnells, J. R.; Boyce, M. & Shahrokh, S., (1991). “Charitable Foundations”. In: Encyclopaedia Iranica Online, Brill, V (4): 380-385. https://iranicaonline.org/articles/charitable-foundations-mpers
- Maricq, A., (1958). “Classica et Orientalia: 5. Res Gestae Divi Saporis”. Syria, 35: 295-360. https://www.jstor.org/stable/4197176
- Modi, J. J., (1922). The Religious ceremonies and customs of the Parsees. Bombay: British India Press.
- Moradi, Y. & Keall, E. J., (2020). “The Sasanian fire temple of Gach Dawar in western Iran: New evidence”. Iran, 58(1): 27-40. https://doi.org/10.1080/05786967.2019.1566761
- Nasrollahzadeh, C., (2019). Middle Persian Private Inscriptions in the Sasanian and Post-Sasanian Period (Funerary and Memorial Inscriptions). vol. 1, Tehran: Reserch Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian).
- Naumann, R., (1961). “Takht-i Suleiman und Zendan-i Suleiman: Vorläufiger Bericht uber die Ausgrabungen im Jahr 1960”. Archäologischer Anzeiger, 76: 28-68.
- Naumann, R., (1977). Die Ruinen von Tacht-e Suleiman und Zendan-e Suleiman und Umgebung. Berlin.
- Nöldeke, T., (1881-2). Abu Djafar Mohammed Ibn Djarir At-Tabari. M. J. De Goeje (Ed), E. J. Brill.
- Noldeke, T., (2009). History of the Persians and Arabs in the Sasanid Period. tr. by: A. Zaryab, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian).
- Oryan, S., (2014). Madayan e Hezar Dadestan. Tehran: Elmi. (in Persian).
- Panthaki, E. G. M., (2014). “The Context and Meaning of Alat”, Fezana, 27 (4): 8-11. https://fezana.org/fjissue/FEZANA_2014_04_Winter.pdf
- Perikhanian, A., (1980). The Book of a thousand judgments. California and New York: Mazda Pub.
- Perikhanian, A., (1983) “Iranian society and law”. E. Yarshater, (ed.), CHI, Vol. III (2): 627-80.
- Pigulevskaia, N. V., (2008). Shahrhaye Iran dar roozegare Parthian va Sassanian. tr. By: E. Reza, Tehran: Elmi va Farhangi. (in Persian).
- Rahbar, M., (1998). “Découverte d’un monument d’époque sassanide à Bandian Dargaz”. Studia Iranica, 27: 213-250. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=2003927&url=article
- Rahbar, M., (1999). “Introducing the Adrian (Worship) of the Sassanid Artifact in Ba). ndian-e Dargaz, and examining the architectural problems of this building”. Second Congress of Iranian Architecture and Urban History, 2: 315-341. (in Persian).
- Rahbar, M., (2004). “Le monument sassanide de Bandiān Dargaz”. Studia Iranica, 33: 7-30. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=563192&url=article
- Rahbar, M., (2007). “A Tower of Silence of the Sasanian Period at Bandiyan: some Observations about Dakhmas in Zoroastrian Religion”. After Alexander: Central Asia before Islam, Cribb, J. and Herrmann, G. (Eds), British Academy: 455-473.
- Rahbar, M., (2010-11). “The Bandian Dargaz FireTemple, Ones again”. Modares Archaeological Research, 4 & 5: 167-177. (in Persian).
- Rahbar, M., (2022). “Rereading the Stucco Paintings of Hall in Bandian Fire Temple and a Response to Recent Criticisms”. Journal of Archaeological Studies, 14(3): 69-92. https://doi.org/10.22059/jarcs.2021.331938.143058 (in Persian).
- Sadrayi, A.; Gholinejad, M.; Koohestani, H.; Toghraie, M. & Azar, M., (2019). “A Study on the Battle of Bahram–e Goor in Keshmahin on the Basis of Motifs from Bandian–e Dargaz”. Journal of Archaeological Studies, 11(2): 171-190. https://doi.org/10.22059/jarcs.2019.73113 (in Persian).
- Schippmann, K., (1971). Die iranischen Feuerheiligtümer. Berlin: Walter de Gruyter.
- Shahmardan, R., (1967). Temple of Zoroastrians. Bombay. (in Persian).
- Shapour Shahbazi, A., (2010). History of Sassanian. Tehran: Nashr-e Daneshgahi. (in Persian).
- Skalmowski, W., (1993). “On Middle Iranian dstkrt(y)”. Medioiranica: Proceedings of the International Colloquium Organized by the Katholieke Universiteit Leuven from the 21st to the 23rd of May 1990, Peeters Publishers, (Vol. 48): 157-162.
- Sprengling, M., (1953). Third Century Iran: Sapor and Kartir. Chicago, The Institute.
- Tafazzoli, A., (2012). Minu ye xrad. Tehran: Toos. (in Persian).
- Tafazzoli, A., (2019). “Fire Temple”. Ahmad Tafazzoli Articles, By: Zh. Amouzegar, Tehran: Toos. (in Persian).
- Unvala, E. M. R., (1922). Persian Revayat of Darab Hormozdyar. Vol 1, Bombay. (in Persian).
- Unvala, R. M., (1922). Dârâb Hormazyâr’s rivâyat. British India Press.
- Von Der Osten, H. H. & Naumann, R., (2007). Takht-e Suleiman. tr. by: F. Najd Samie, Tehran: CHN. (in Persian).
- Windfuhr, G., (2004). “Zoroastrian and Taoist Ritual: Cosmology and Sacred Numerology”. Stausberg, M. (Ed.), Studies in the History of Religions: 173-232.