- اتینگهاوزن، ریچارد؛ و گرابر، والگ، (۱۳۹۶). هنر و معماری اسلامی (۱). ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: انتشارات سمت.
- اعظمی، زهرا؛ شیخالحکمایی، محمدعلی؛ و شیخالحکمایی، طاهر، (1312). «مطالعه تطبیقی نقوش گچبریهای کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، ۱۸ (۴): 15-24. https://doi.org/ 10.22059/jfava.2014.36422
- الیاده، میرچا، (۱۳۹۶). اسطوره، رؤیا، راز. ترجمۀ رؤیا منجم، تهران: مهارت.
- انصاری، جمال، (۱۳۶۵). «گچبری دوران ساسانی و تأثیر آن بر هنرهای اسلامی». هنر، ۱۳: ۳۷۳-۳۱۸. http://noo.rs/5c4Wj
- برمکی، فاطمه، (۱۳۹۳). «بررسی سیر تکاملی نقشمایۀ اسلیمی و تحلیل محتوایی آن در هنر اسلامی». اولین کنگرۀ ملی تفکر و پژوهش دینی: ۶۷۰-۶۶۰. https://civilica.com/doc/370324
- بوکهارت، تیتوس، (۱۳۹۹). هنر مقدس. ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر سروش.
- پارسازاده، عبدالعلی، (1394). نمادهای ایران باستان. تهران: نشر آروَن.
- پارو، آندره، (1391). سومر و اکد. ترجمۀ محمدرحیم صراف و منیژه ابکائی خاوری، تهران: نشر سمت.
- پوپ، آرتور؛ و اکرمن، فیلیپس، (1390). سیری در هنر ایران. ترجمۀ زیر نظر سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی.
- پوپ، آرتور، (1338). شاهکارهای هنر ایران. ترجمۀ پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- پوپ، آرتور، (۱۳۹۱). معماری ایران. ترجمۀ غلامحسین صدری افشار، تهران: نشر فرهنگان.
- حیدرنتاج، وحید؛ و مقصودی، میترا، (1398). «مقایسه تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلامی (با تأکید بر دورۀ امویان و عباسیان)». باغ نظر، ۱۶ (۷۱): ۵۰-۳۵. https://doi.org/10.22034/bagh.2019.86872
- خالدیان، ستار، (1387). «تأثیر هنر ساسانی بر سفال دورۀ اسلامی». باستانشناسی، (16): ۳۰-۱۹. https://www.magiran.com/p533770
- خزایی، محمد، (1385). نقش تزئینات هنر ساسانی در شکلگیری هنر اسلامی در سدههای سوم تا پنجم هجری». نگره، 2(2): 41-52. http://noo.rs/cpvhE
- خزایی، محمد، (1382). «نمادگرایی در هنر اسلامی، هنر اسلامی». مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات هنر اسلامی.
- خزایی، محمد، (1400). هنر طراحی ایرانی اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
- دیماند، موریس اسون، (۱۳8۹). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- رایس، دیوید تالبوت، (۱۳۹۷). هنر اسلامی. ترجمۀ ماهملک بهار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،
- رید، جولین، (۱۳۹۲). بینالنهرین. ترجمۀ آذر بصیر، تهران: نشر امیرکبیر.
- زمانی، عباس، (۱۳۹۰). تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی. تهران: انتشارات اساطیر.
- سجادی، علی، (۱۳۸۳). «هنر گچبری در معماری اسلامی». مجلۀ دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۲۵: ۲۱۴-۱۹۴. http://journal.richt.ir/athar/article-1-126-fa.html
- سرافراز، علیاکبر؛ جوادی، شهره؛ و علیا، علمدار، (۱۳۹۱). «نقوش سردر جورجیر و تأثیرپذیری آن از هنر ساسانی». باغ نظر، ۲۲: ۱۰-۳. https://www.bagh-sj.com/article_1880.html
- سمسار، محمدحسن، (۱۳۷۷). «اسلیمی». دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد 8.
- شافعی، آزاده؛ و مبینی، مهتاب، (۱۳۹۴). «نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی با تأکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچبری». جلوه هنر، 14: ۶۳-۴۵. https://doi.org/10.22051/jjh.2016.2126
- شوالیه، ژان؛ و گربران، آلن، (۱۳۸۸). فرهنگ نمادها و نشانهها. ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: نشر جیحون.
- طاهری، صدرالدین، (139۶). نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران و سرزمینهای همجوار. تهران: نشر شورآفرین.
- کرافورد، هریت، (۱۳۸۷). سومر و سومریان. ترجمۀ زهرا باستی، تهران: انتشارات سمت.
- کرسول، کی. ای. ســی.، (۱۳۹۳). گذری بر معماری متقدم مســلمانان. ترجمۀ مهدی گلچین عارفی، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
- کروگر، ینس، (۱۳۹۶). تزئینات گچبری ساسانی. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، تهران: انتشارات سمت،.
- کونل، ارنست، (۱۳۵۵). هنر اسلامی. مترجم: مهندس هوشنگ طاهری، تهران: انتشارات توس.
- گیرشمن، رومن، (۱۳۷۸). بیشاپور. ترجمۀ اصغر کریمی، تهران: سازمان میراثفرهنگی کشور.
- گیرشمن، رومن، (1390). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمۀ بهرام فرهوشی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- گیرشمن، رومن، (۱۳۹۰). هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی. ترجمۀ عیسی بهنام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مبینی، مهتاب؛ شاکرمی، طیبه؛ و شفیعینیا، اکبر، (۱۳۹۷). «بررسی تطبیقی تزئینات گچبری سیمره با مسجد نه گنبد بلخ و سامرا در دوره عباسی». نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، ۲۳ (۱): 61-72. https://doi.org/10.22059/jfava.2017.240895.665729
- مجیدزاده، یوسف، (۱۳۸۲). جیرفت کهنترین تمدن شرق. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- محمدخانی، کورش، (۱۳۸۹). «بررسی باستانشناسانۀ تزئینات کهن دژ کوه خواجه سیستان (نقاشیها، گچبریها و نقوش برجستۀ گلین). مجلۀ باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، 3: ۱۳۵-۱۱۰. https://www.academia.edu/2166380
- مشبکیاصفهانی، علیرضا؛ صفایی، نرگس، (1397). «سیر پیدایش نقوش گیاهی در صدر اسلام (با رویکرد ویژه به نقوش اسلیمی و ختایی)». نگارینه، 10: ۴۰-۳۲. https://doi.org/10.22077/nia.2018.1279.1087
- مورگات، آنتون، (۱۳۹۲). هنر بینالنهرین باستان (هنر کلاسیک خاور نزدیک). ترجمۀ زهرا باستی، محمدرحیم صراف، تهران: انتشارات سمت.
- میرزایی، عبدالله، (۱۳۹۱). «بررسی تکامل اسلیمی در هنر ایران (دورۀ ساسانی تا قرن هفتم ه.ق.)». مجلۀ هنر، ۱۶۴: ۵۷-۵۴. https://www.magiran.com/p984634
- نوایی، کامبیـز، (۱۳۷4). «نکاتی پیرامون نقوش اسـلامی». مجموعه مقالات سـومین کنگرۀ تاریـخ معماری و شهرسـازی ایران، جلد دوم، سازمان میراثفرهنگی کشور، تهران: ۲80-۲۷. DOR: 20.1001.1.1683870.1374.5.3.6.6
- هرتسفلد، ارنست، (۱۳۷۷). ایران در شرق باستان. ترجمۀ همایون صنعتیزاده، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- هرمان، جورجینا، (1370). تجدید حیات فرهنگ و تمدن ایران باستان. ترجمۀ مهرداد وحدتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- هزاوهای، هادی، (۱۳۶۳). «اسلیمی زبان ازیادرفته». هنر، 6: ۱۱۷-۹۰. https://ensani.ir/fa/article/author/94287
- هلینبراند، روبرت، (۱۳۹۵). معماری اسلامی. ترجمۀ باقر آیتاللهزادۀ شیرازی، تهران: نشر روزنه.
- هیــل، درک؛ و گرابــار، الــگ، (۱۳86). معمــاری و تزئینات اســلامی. مهــرداد وحدتیدانشمند، تهران: علمی و فرهنگی.
- ویلسون، اوا، (۱۳۹۴). طرحهای اسلامی. ترجمۀ محمدرضا ریاضی، تهران: انتشارات سمت،
- ویلکینسون، چارلز، (۱۳۹۱). نیشابور. ترجمۀ هادی بکائیان، تهران: نشر مرندی.
- یونگ، کارلگوستاو، (۱۴۰۰). ناخودآگاه جمعی و کهنالگو. ترجمۀ فرناز گنجی، محمدباقر اسماعیلپور، تهران: انتشارات جامی.
- Al-Janabi, T., (1983). “Islamie Archaeology in lraq: Recent Excavations at Samarra,World Archaeology”. Islamic Archaeology, 14 (3): 305-327. (in Persian). https://doi.org/10.1080/00438243.1983.9979871
- Al-Kazwini, B. M., (1969). “The Abbasid palace an analytical study of its wall-ornaments”. Durham theses, Durham University, Available at Durham E-Theses.
- Ansari, J., (2016). “Sassanid Period Plastering and Its Influence on Islamic Arts”. Noor Specialized Magazines Database, 13: 318-373. (in Persian). http://noo.rs/5c4Wj
- Azami, Z., Sheikh Al-Hikmaei, M. & Sheikh Al-Hikmaei, T., (2013). “A Comparative Study of Stucco Design and plants Motifs in Ctesiphon Palace and Early Iranian Mosques (Mosque of Naien, Mosque of Ardestan, Mosque of Isfahan)”. Fine Arts -Visual Arts, 18(4): 15-24. (in Persian). https://doi.org/ 10.22059/jfava.2014.36422
- Barmaki, F., (2014). “A Study of the Evolution of the Islamic Role and Analysis of Its Content in Islamic Art”. First National Congress of Religious Thought and Research: 670-660. (in Persian). https://civilica.com/doc/370324
- Berlin Museum of islamic Art, Department of Ancient Near Eastern Art. “Animals in Ancient Near Eastern Art.” (February 2014)
- Bier, L., (1993). The Smithsonian Institution Ars Orientalis. The Sasanian Palaces and Their Influence in Early Islam Lionel Bier Ars Orientalis Vol. 23, Pre-Modern Islamic Palaces: 57-66.
- Bokhardt, T., (2019). Sacred Art in East and West. Translated by: Jalal Sattari, Tehran: Soroush Publications. (in Persian).
- Chevalier, J. & Garberan, A., (2010). Dictionnaire des symboles: mythes, reves, coutumes. Translated by: Sodabeh Fadaili, Tehran: Cihoun Publishing House. (in Persian).
- Crawford, H., (2010). Sumer and Sumerians. Translated, by: Zahra Basti, Tehran: Samat Publishing House. (in Persian).
- Cresswell, K. A. C., (2014). A Short Account of Early Muslim Architecture. Translated by: Mehdi Golchin-Arafi, Tehran: Farhangestan Honar Publishing House. (in Persian).
- David-Weill, J., (1952). “Ernst Herzfeld.-Geschichte der Stadt Samarra”. Syria. Archéologie, Art et histoire, 29(1): 162-163.
- Demand, M., (2009). A handbook of Muhammadan art. Translated by: Abdullah Faryar, Tehran. (in Persian).
- Ettinghausen, R. & Graber, W., (2017). The and Art and Architecture of Islam (1). Translated by: Yaqoob Ajhand, Tehran: Samit Publications. (in Persian).
- Grabar, O., (1973). The formation of Islamic art. Paperback – September 10, by Yale University Press.
- Grishman, R., (1996). Tchoga-Zanbil, (Dur-Untash), Translated by: Asghar Karimi, Tehran: National Cultural Heritage Organization. (in Persian).
- Grishman, R., (1999). Bichapour. Translated by: Asghar Karimi, Tehran: National Cultural Heritage Organization. (in Persian).
- Grishman, R., (2001). L’ Art de I’iran, Parthian et Sassanides. Translated by: Bahram Farahoshi, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian).
- Harper, P., Aruz, J. & Tallon, F., (1993). The Royal City of Susa. New York: The Metropolitan Museum of Art.
- Hattstein, M., (2015). Islam: Art and Architecture de. by: Markus and Peter Delius (Editor).
- Hazaveh, H., (1984). “Islamic Language in the Middle Ages”. Art, 6: 117-90. (in Persian). https://ensani.ir/fa/article/author/94287
- Helen Brand, R., (2016). Islamic Architecture: from Function, and Meaning. Translated by: Baqer Ayatollahzadeh Shirazi, (8nd ed), Tehran: Rozena Publishing. (in Persian).
- Herman, G., (1991). The Iranian Revival. Translated by: Mehrdad Vahdati, Tehran: University Press. (in Persian).
- Hertzfeld, E., (2002). Iran in the Ancient East. Translated by: Homayoun Sanatizadeh, Tehran, Bahonar University and the Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian).
- Heydarnataq, V. & Makhshudi, M., (2019). “Impression of Plant Motifs Common Contents of Iran’s Pre-Islamic Architecture on Islamic Architecture Schemes(Respect to Umayyad and Abbasid Periods)”. Bagh-e-Nazar, 16 (71): 50-35. (in Persian).
- Hill, D. & Grabar, E., (2007). The Art and Architecture of Islam(650-1250). Translated by: Mehrdad Vahdati-Daneshmand, (12nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian).
- Jansoz, H. & Sodaei, B., (2021). Influence of Ornamental Motifs of the Sassanid Period on the Ornamentation of the Vegetable-Islamic Painting of the Mosques of Al-e Buya: Case Studies of the Paintings of the Georgiere Mosque. Nain Mosque, and Zawarrah Mosque: 107-128. (in Persian).
- Jung, C. G., (1991). Archetypes and the Collective Unconscious. Translated by: Farnaz Ganji, Mohammad Baqir Esmailpour, Tehran: Jami Publications (in Persian).
- Khaledian, S., (2008). “The Influence of Sassanid Art on Ceramics of the Islamic Period”. Archaeology, 16: 30-19. (in Persian). https://www.magiran.com/p533770
- Khazaei, M., (2003). “Symbolism in Islamic Art”. Proceedings of the First Islamic Art Conference, institute for Islamic Art studies, Tehran, Research. (in Persian).
- Khazaei, M., (2006). “The Role of Sassanid Art Aecorations in the Formation of Islamic Art in the Third to Fifth Centuries AH”. Negreh Quarterly, 2 (2). 41-52. http://noo.rs/cpvhE (in Persian).
- Khazaei, M. (2016). The Iranian Islamic art of design. (1nd ed), Tehran: Samt Publications. (in Persian).
- Konel, E., (1355). Islamic Art. Translated by: Mohandes Houshang Taheri, Tehran: Toos Publications. (in Persian).
- Kruger, J., (2017). Sassanidischer Stuckdekor: Ein Beitrag Zum Reliefdekor Aus Stuck in Sassanidischer. Translated by: Faramarz Najdsamiee, (1nd ed), Tehran: Samat Publishing House. (in Persian).
- Majidzadeh, Y., (2001). Encient Mesopotamia History and Civilization. (1nd ed), Tehran: University Publishing Center. (in Persian).
- Moshabaki Isfahani, A. & Safaee, N., (2016). “The Genesis of Plant Artifacts in the Art of Islam (Special decoration to the Arabesque and Khatay designs)”. Negarineh Islamic Art, 3(10): 32-40. doi: 10.22077/nia.2018.1279.1087. (in Persian).
- Mirzaei, A. (2012). “A Study of Islamic Evolution in Iranian Art (Sassanian Period to the Seventh Century AH)”. Art Magazine, 164: 57-54.(in Persian). https://www.magiran.com/p984634
- Mobini, M., Shakarami, T. & Shafi’inia, A., (1397). “Comparative Study of Stucco Decorations of Seymareh Mosque, Noh Gonbad Mosque of Balkh, and Samarra from Abbasid Period”. Fine Arts Publishing House, Visual Arts, 23 (1): 61-72. (in Persian). https://doi.org/10.22059/jfava.2017.240895.665729
- Mohammadkhani, K., (9 138). “Archaeological study of the ancient decorations of the fortress of Khoja Sistan (paintings, stucco and clay reliefs)”. Archaeological Journal of Madras University, 3: 5 13-110. (in Persian). https://www.academia.edu/2166380
- Murgat, A., (2013). “The Art of Ancient Mesopotamiathe Classical Art of the Near East”. Translated by: Zahra Basti, Mohammad Rahim Saraf, Tehran: Samet Publications. (in Persian).
- Navai, K., (1995). “Notes on Islamic Painting”. Collection of Articles of the Third Congress of the History of Architecture and Urban Planning of Iran, Volume 2, Cultural Heritage Organization of the Country, Tehran: 27-80. (in Persian). DOR: 20.1001.1.1683870.1374.5.3.6.6
- Northedge, A. (2004). “Abbasid earth architecture and decoration at Samarra Iraq”. In: The conservation of decorated surface on earthen architecture, Editted by Leslie Rainer and Angelyn Bass Rivera: 5- 14.
- Parsazadeh, A., (2015). Symbols of ancient Iran. Tehran: Aron Publications. (in Persian).
- Pope, A., (2012). Persian Architecture. Translated by: Gholam Hossein Sadri-Afshar. Tehran: Soroush Publishing House. (in Persian).
- Pope, A., (2020). Masterpieces of Persian Arts. Translated by: Parviz Natelkhanleri. Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian).
- Pope, A. & Ackerman, P., (2011). A Survey of Persian Arts, From Perhistoric Times to the Persent. Translated by: Cyrus Parham. Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian).
- Reed, J., (2013). Mesopotamia. Translated by: Azar Basir. Tehran: Amir Kabir Publishing House. (in Persian).
- Rice, D., (2018). Islamic Art. Translated by: Mahmalek Bahar. Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian).
- Sajjadi, A., (2004). “Stucco Art in Islamic Architecture”. Athar Magazine, 25: 214-194. (in Persian). http://journal.richt.ir/athar/article-1-126-fa.html
- Samsar, M., (2018). “Aslimi”. The Great Islamic Encyclopedia, Vol. 8. (in Persian).
- Sarafaraz, A., Javadi, S. & Ali, A., (2012). “The influence of Sassanid art on shapes and inscriptions on façade of Jurjir Mosque”. Bagh-e-Nazar, 22: 10-3. (in Persian). https://www.bagh-sj.com/article_1880.html
- Taheri, S., (2017). The Semiotics of Archetypes in the Art of Ancient Iran and Ist Adgacent Cultures. Tehran: Shoor Afarin Publishing House. (in Persian).
- Wilkinson, Ch., (2012). Nishapur: some early Islamic buildings and their decoration, c 1986. Tehran: Marandi Publications. (in Persian).
- Wilson, E., (2015). Islamic Designs. Translated by: Mohammad Reza Riazi, Tehran: Samt Publishing. (in Persian).
- Zamani, A., (2011). The Influence of Sasanian Art on Islamic Art. Tehran: Asatir Publications. (in Persian).
- https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448171
- https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450748
- https://www.metmuseum.org/toah/hd/sass/hd_sass.htm