- آغداشلو، آیدین، (1378). از خوشیها و حسرتها. تهران: آتیه.
- ابراهیمیناغانی، حسین، (1388). «مطالعۀ تطبیقی شکل انسان در نگارگری مکتب هرات و نقاشی قاجار». جلوه هنر، 1 (1): 13-28. https://magiran.com/p672466.
- اثنیعشری، نفیسه و آشوری، محمد تقی، (1396). «بهره گیری فتحعلیشاه از زبان تصویر در قدرت نمایی». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 10(20): 47-58. 10.30480/DOI: VAA.2018.613
- اسکارچیا، جان روبرتو، (1376). هنر صفوی، زند وقاجار. ترجمۀ یعقوب آژند، تهران : مولی .
_اعتضاد السلطنه، علیقلیمیرزا، (1370). اکسیرالتواریخ. تهران: ویسمن.
- الکساندر، ویکتوریا، (1399). جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردمپسند هنر. ترجمۀ اعظم راودراد، تهران: فرهنگستان هنر.
- امانت، عباس، (1382). قبله عالم، ناصرالدینشاه قاجار و پادشاهی ایران. ترجمۀ حسن کامشاد، تهران: کارنامه.
- باستید، روژه، (1374). هنر و جامعه. ترجمۀ غفار حسینی، تهران: انتشارات توس.
- پروین، ناصرالدین، (1377). تاریخ روزنامه نگاری ایرانیان و دیگر پارسی نویسان. پیدایش جلد اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- پنجهباشی، الهه، (1387). «برتری تصویر فتحعلیشاه در موزۀ لوور». آینه خیال، 8 (11): 6-13. https://magiran.com/p604629
- پورمند، حسن علی؛ و داوری، روشنک، (1391). «تصویر شاهانه و بازنمایی قدرت در قاجاریه؛ مطالعه تطبیقی هنر دوره فتحعلی شاه و ناصرالدینشاه قاجار در گفتمان قدرت». مطالعات تطبیقی هنر، 2(4): 93- 105. https://sid.ir/paper/205458/fa
- چیتسازیان، امیرحسین؛ و رحیمی، محمد، (1391). «تأثیر سیاست در هنر پیکره نگاری دورۀ قاجار». مطالعات ایرانی، 4(21): 69-90. magiran.com/p1144841.
- خلیلی، ناصر، (1383). گرایش به غرب (در هنر قاجار، عثمانی و هند). ترجمۀ پیام بهتاش، تهران: کارنگ.
- حاجیعلیلو، سولماز، (1384). «بررسی اثرپذیری و موارد الگوبرداری از ایرانِ پیش از اسلام در عصر قاجار با تکیهبر نقشبرجستههای قاجاری». نامۀ انسانشناسی، 4(8): 30-59. sid.ir/paper/66428/fa.
- حسینیراد، عبدالمجید، (1391). «بررسی حجمپردازی دورۀ قاجار از صخرهنگاری باستانی تا مجسمۀ همایونی». هنرهای تجسمی، 3(51): 60- 78. 10.22059/DOI: JFAVA.2013.29610.
- حیدریباباکمال، یدالله؛ پذیرش، رضا؛ سرور، پارمیس؛ و حبیبی، حسین، (1391). «نقش برجستۀ شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاقبستان و الگوپذیری از آن در نقش برجستۀ تنگواشی فتحعلیشاه قاجار». باغ نظر، 9 (21): 80-99 1. 0c14fa03/nazar201317203f8da5.
- دروویل، گاسپار، (1387). سفرنامه دروویل. مترجم: جواد محیی، تهران: گوتنبرگ.
- دیبا، لیلا، (1378). «تصویر قدرت و قدرت تصویر، نیت و نتیجه در نخستین نقاشیهـای عـصر قاجـار». ایران نامه، 13(67): 453-423. sid.ir/paper/454254/ta.
- ذکاء، یحیی، (1384). تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- ربانیزاده، سید محمدرحیم؛ و لطفی، لطفالله، (1394). «ساختار قدرت در ایران عصر ناصری، جستارهای سیاسی معاصر». پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(1): 57-74. ,sid.ir/paper/765983/er
- رحمانی، غلامرضا؛ و حسینی، مهدی، (1399). «جامعهشناسی تاریخی دیوارنگارههای درباری دورۀ قاجار». مطالعات باستانشناسی پارسه، 4 (11): 205- 217. DOR: 20.1001.1.26455048.1399.4.11.11.4؛ https://journal.richt.ir/mbp/article-1-295-fa.html
- زیباکلام، صادق، (1377). سنت و مدرنیته. تهران: روزنه.
- سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. روزنام شرف، تهران، آرشیو کتابخانه، کد نسخه شناسی. (296/3281)
- سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. روزنامۀ روحالقدس، تهران: آرشیو کتابخانه، کد نسخه شناسی. (278/5657)
- شمیم، علیاصغر، (1387). ایران در دورۀ سلطنت قاجار. تهران: بهزاد.
- علیمحمدیاردکانی، جواد، (1392). همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. تهران: یساولی.
- فریه، ر. دبلیو، (1374). هنرهای ایران. ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فروزان.
- قاسمی، فرید، (1380). سرگذشت مطبوعات ایران، روزگار محمد شاه و ناصرالدینشاه. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- قاسمی، سید فرید، (1382). مطبوعات ایران در قرن بیستم. تهران: نشر قصه.
- قائمپناه، هادی، (1400). «مطالعۀ تطبیقی نقشبرجستههای صخرهای بیستون و آرامگاه داریوش». جستارهای باستانشناسی ایران پیش از اسلام، 6 (2): 135-154. 10.22034/IAEJ.2022.13953.1053
- قلیزاده، هادی؛ فاضلی، فیروز؛ و یوسفپور، محمدکاظم، (1394). «تحلیل دگردیسی گفتمان قدرت قدسی در ادبیات ایران از اوستا تا متون عرفانی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 3(13): 1-26. https://literature.ihss.ac.ir/Article/10219.
- کاخ گلستان، آلبومخانۀ کاخ گلستان، آلبوم 158.
- کتابخانه و موزۀ ملی ملک.
- کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجلۀ فرانسوی لِ ایلوستریشن، تهران: آرشیو کتابخانه، کد نسخهشناسی. (345/675)
- کربن، هانری، (1383). ارض ملکوت از ایران مزدایی تا ایران شیعی، کالبد انسان در روز رستاخیز. ترجمۀ ضیاءالدین دهشیری، جلد یک، تهران: طهوری.
_کریمی، پانتهآ، (1378). «بررسی عوامل بصری روزنامههای چاپ سنگی دورۀ قاجار». پایاننامۀ کارشناسی گرافیک، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران (منتشر نشده).
- وفایی، محمدافشین، و غلامی، علی، (1397). «زبان، ابزار قدرت در روزنامههای دربار دورۀ قاجار (مطالعه موردی روزنامه دولت علیه ایران)». ادب فارسی، 2: 78-59. DOI: 10.22059/jpl.2019.273992.1342
محسنیانراد، مهدی، (1378). ایران درچهارکهکشان ارتباطی. تهران: سروش.
- مراثی، محسن، (1395). «تحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویرسازی شخصی مجنون در نگارگری ایرانی دورههای تیموری و صفوی». نگره، 37: 49-62. 10.22070/NEGAREH.2016.342
- مرتضایی، محمد؛ دهقان، مریم؛ و حیدریباباکمال، یدالله، (1393). «بررسی و تحلیل نقشبرجستههای قاجاری مجموعه سنگ طاقبستان، کرمانشاه». نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 12 (2): 27-360. 10.22059/JFAVA.2014.51437
- معینالدینی، محمد، (1394). «بررسی رابطۀ بین حمایت فتحعلیشاه قاجار از هنر و استفاده سیاسی از آن». فصلنامۀ تخصص علوم سیاسی، 11(30): 140-117. psq.karaj.iau.ir/article_523579.html
- مجلۀ لِ ایلستریشن، تالار کاوش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
- مقدماشرفی، م.، (1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران (از سده ششم تا یازدهم هجری قمری). ترجمۀ رویین پاکباز، تهران: نگاه.
- هدایت، رضاقلی، (1380). تاریخ روضةالصفای ناصری. قم: اساطیر.
- Aghdashloo, A., (1999). Of joys and sorrows. Tehran: Atiyeh (In Persian).
- Alexander, V., (2019). Sociology of Arts: A description of beautiful and people-friendly forms of art. Translated by: Azam Ravadrad, Tehran: Art Academy (In Persian).
- Alimohammadi Ardakani, J., (2012). Synchronization of Qajar Literature and Painting. Tehran: Yesavali (In Persian).
- Amanat, A., (2003). Qibla Alam, Naser al-Din Shah Qajar and the Kingdom of Iran. Translation by: Hassan Kamshad, Tehran: Karnameh (In Persian).
-Azevedo, E. E., (1989). “Elements of a model of a multi-party political system in its social context”. A Thesis Presented to The Faculty of the Department of Political Science, San Jose State University In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Arts (In Persian).
- Bastid, R., (1995). Art and Society. Translated by: Ghafar Hosseini, Tehran: Tos Publications (In Persian).
- Diba, L., (1999). “Imaging power and image power, intention and result in the first paintings of the Qajar era”. Iran Nameh, (67): 453-423. sid.ir/paper/454254/ta (In Persian).
- Droville, G., (2008). Travelogue of Droville. Translator: Javad Mohii, Tehran: Gutenberg.
- Ebrahimi Naghani, H., (2009). “Comparative study of the human figure in Herat school painting and Qajar painting”. Jaloh Hanar, (1): 28-13. magiran.com/p672466 (In Persian).
- Esna-ashari, N. & Ashuri, M. T., (2016). “Fath Ali Shah's use of image language in expressive power”. Journal of Visual and Applied Arts, 20: 47-58. 10.30480/VAA.2018.613 (In Persian).
- Etzad al-Sultaneh, A. M., (1991). Eksir al-Tavarikh. Tehran: Weisman (In Persian).
- Ghasemi, F., (2001). History of Iranian press, the era of Mohammad Shah and Naser al-Din Shah. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance, Printing and Publishing Organization, Media Studies and Research Center (In Persian).
- Ghasemi, S. F., (2003). Iranian press in the 20th century. Tehran: Nash Qaseh (In Persian).
- Hedayat, R. Q., (2001). The History of the Naseri Cemetery. Qom: Asatir (In Persian).
- Haji Alilou, S., (2016). “Investigation of the effectiveness and cases of imitation of pre-Islamic Iran in the Qajar era based on the prominent Qajar motifs”. Anthropology Letter, 4 (8): 30-59. sid.ir/paper/66428/fa. (In Persian).
- Hosseinirad, A. M., (2012). “Examination of the Qajar period volume processing from ancient petroglyphs to Homayoni statue”. Visual Arts, 51: 60-78. DOI: JFAVA.2013.29610 (In Persian).
- Heydari Baba Kamal, Y.; Reza, S. P. & Habibi, H., (2012). “The prominent carving of the hunting ground of Khosrow II (?) in the Bostan Taq and its imitation in the relief of the Tangvashi of Fath Ali Shah Qajar”.Bagh Nazar, 9 (21): 80-99. 10c14fa03/nazar201317203f8da5. (In Persian).
- Khalili, N., (2013). Orientation to the West (in Qajar, Ottoman and Indian art). Translated by: Payam Behtash, Tehran: Karang (In Persian).
- Karbon, H., (2004). The Land of the Kingdom from Madhish Iran to Shiite Iran, Human Body on the Day of Resurrection. Translated by: Ziauddin Deshiri, Volume 1, Tehran: Tahori (In Persian).
- Karimi, P., (1999). “Visualization of the Qajar Era Lithograph Newspapers, (Unpublished Bachelor of Graphics Thesis)”. Faculty of Visual Arts, Tehran University of Arts, Iran (In Persian).
- Library, Museum and Document Center of the Islamic Council, French magazine Le Illustration, Tehran: library archive, bibliographic code. (345/675), (In Persian).
- Le Illustration magazine, library exploration hall, museum and document center of the Islamic Council (In Persian).
- Marathi, M., (2015). “Analysis of the use of blue color in the personal depiction of Majnoon in Iranian painting of the Timurid and Safavid periods”. Negreh, (37): 49-62, DOI: 10.22070/NEGAREH.2016.342 (In Persian).
- Mohsenian Rad, M., (1999). Iran in Communication Quadrilateral. Tehran: Soroush (In Persian).
- Moin-al-Dini, M., (2014). “Investigating the relationship between Fath Ali Shah Qajar's support of art and its political use”. Political Science Quarterly, (30): 117-140. psq.karaj.iau.ir/article_523579.html (In Persian).
- Mortezaei, M.; Dehghan, M. & Heydari Baba Kamal, Y., (2013). “Review and analysis of Qajar reliefs of Bostan Stone Arch Collection, Kermanshah”. Journal of Fine Arts - Visual Arts, 2: 27-36. DOI: 10.22059/JFAVA.2014.51437 (In Persian).
- Panje Bashi, E., (2008). “The Superiority of the Image of Fath Ali Shah in the Louvre Museum”. Aine Khayal, 11-6. magiran.com/p604629 (In Persian).
- Organization of Documents and National Library of Iran, Sharaf newspaper, Tehran: library archive, bibliographic code. (296/3281), (In Persian).
- Organization of Documents and National Library of Iran, Ruh al-Quds newspaper, Tehran: library archive, bibliographic code. (278/5657) (In Persian),
- Parveen, N., (1998). Journalism history of Iranians and other Persian writers. First Volume, Tehran: University Publishing Center (In Persian).
- Qolizadeh, H.; Fazeli, F. & Youssefpour, M. K., (2014). “Analysis of the transformation of the discourse of holy power in Iranian literature from Avesta to mystical texts”. Persian Language and Literature Research, (3): 1-26. https://literature.ihss.ac.ir/Article/10219 (In Persian).
- Rabbanizadeh, S. M. R. & Lotfi, L., (2014). “Power Structure in Iran during the Nasrid Era, Contemporary Political Essays”. Institute of Humanities and Cultural Studies, (4): 57-77. sid.ir/paper/765983/er (In Persian).
- Rahmani, Gh. & Hosseini, M., (2019). “Historical Sociology of Qajar Court Wall Paintings”. Parse Archaeological Studies, 11: 205-217. DOR: 20.1001.1.26455048.1399.4.11.11.4 (In Persian). https://journal.richt.ir/mbp/article-1-295-en.html
- Scarchia, J. R., (1997). Safavid art, Zand and Qajar. Translated by: Yaqub Azhand, Tehran: Molly (In Persian).
- Shamim, A. A., (2008). Iran during the Qajar dynasty, Tehran: Behza d (In Persian).
- Toscano, G., (2015). “Artistic performances and sociological research”. In: Studies in Symbolic Interaction in Symbolic Interaction, 28: 199-206 (In Persian).
- Vafaei, M. A. & Gholami, A., (2017). “Language, a tool of power in the court newspapers of the Qajar period (a case study of the government newspaper against Iran)”. Farsi literature, (2): 59-78. DOI: 10.22059/jpl.2019.273992.1342 (In Persian).
- Zaka, Y., (2005). History of Photography and Pioneering Photographers in Iran. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company (In Persian).
- Ziba Kalam, S., (1998). Tradition and Modernity. Tehran: Rozana (In Persian).