مقایسۀ تاریخیِ دگرگونی ساختاری نگاره‌های شاهنامة بایسنغری و تهماسبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفۀ هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

2 هیات علمی

3 دانشیار گروه فلسفۀ هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

10.22084/nb.2025.29606.2691

چکیده

بی‌تردید شاهنامۀ بایسنغری از دورۀ تیموری و شاهنامۀ تهماسبی از دورۀ صفوی دو شاهکار بی‌بدیل فرهنگ و هنر ایران‌زمین هستند. نگاره‌های این دو نسخه (که چندین نگارۀ مشترک در آنها وجود دارد) همواره از وجوه مختلف، مورد توجه بسیاری از پژوهندگان هنری بود و هست. یکی از رویکردهای شاخصی که می‌تواند کمک شایانی به فهم ارزش‌های بی‌نظیر این نگاره‌ها کند، تحلیل فرمی این نگاره‌هاست، ولی نه تحلیل فرمی صِرف، بلکه از معبر گذر تاریخی از عهد تیموری به صفوی؛ چراکه مدعا بر این است با چنین تحلیل فرمی خاصی، تغییر ذوق هنری این دو دورۀ تاریخی مکشوف خواهد شد. با این اوصاف، این پژوهش بر آن بوده تا با نشان دادن خلائی نظری در بدنۀ نظریه‌های فرمالیستی قرن بیستم و لذا با خوانشی خاص از این نظریه، یعنی دخالت دادن عنصر «درونمایۀ کلی» آثار، (بدون کمترین توجه به محتوا و موضوع) در تحلیل عناصری چون، خط، رنگ و ترکیب‌بندی، میزان همسویی عناصر فرمی دو نگارۀ مشترک از این دو نسخه، یعنی «دیدار اردشیر و گلنار» و «خوان اول اسفندیار» با درونمایۀ کلیِ، به‌ترتیب، «عاشقانه» و «حماسی» را بررسی کند تا به این دو پرسش اصلی پژوهش پاسخ دهد: 1. کدام‌یک از این نگاره‌ها توانسته‌اند به‌مدد همسو ساختن اجزای فرمی خود با درونمایۀ کلی‌شان، بهتر از عهدۀ برانگیزش عاطفۀ زیباشناختی متناسب با آن برآیند؟ 2. آیا می‌توان نتیجه گرفت که یکی از این دو دورۀ تاریخی (یا حتی هر دو) با همسو ساختن عناصر فرمی با درونمایۀ کلی خود، این هدف برانگیزش عاطفۀ زیباشناختی را بهتر محقق ساخته است؟ از نتایج پژوهش برمی‌آید که نسخۀ تهماسبی در این همسویی فرم با درونمایه موفق‌تر از نسخة بایسنغری بوده است و به‌نظر می‌رسد که با تعمیم این نتیجه می‌توان مدعی شد که دورۀ صفوی بهتر از دورۀ تیموری می‌تواند از عهدۀ این مهم برآید و عاطفۀ زیباشناختی متناسبی با درونمایۀ آثار ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Historical Comparison of the Structural Transformation of the Baysunghur Sahnameh and the Shahnameh of Shah Tahmasb

نویسندگان [English]

  • Davoud Mirzaei 1
  • GHOLAM SHAMLOO 2
  • Ali Salmani 3
1 Davoud Mirzaei, Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Faculty of Architecture and Art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 the member of faculty
3 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Faculty of Architecture and Art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The images of The Baysunghur Sahnameh and the Shahnameh of Shah Tahmasb have always been of interest to many art researchers from different aspects. One of the approaches that can greatly help to understand the unique values of these images is the formal analysis of these images, but not the mere formal analysis, but the passage of historical transition from the Timurid to the Safavid period; Because it is claimed that with such a specific form analysis, the change in artistic taste of these two historical periods will be revealed. Having said that, this research aims to show a theoretical gap in the body of formalist theories of the 20th century, and therefore with a special reading of this theory, that is, the involvement of the element of "general theme" of the works (without paying the least attention to the content and subject) in analyzing elements such as line, color and composition, examining the degree of alignment of the formal elements of two common images from these two versions, i.e. "Meeting of Ardeshir and Gulnar" and "1st Laboure of Esfandiar" with the general theme, "romantic" and "epic", respectively, to answer these two main questions of the research: Which of these images, by aligning their formal components with their general theme, have been able to better fulfill the task of evoking the appropriate aesthetic emotion? 2. Can we conclude that one of these two historical periods (or even both) by aligning the formal elements with its general theme, has achieved this goal of evoking aesthetic emotion better? From the results of the research, the Shah Tahmasb version has been more successful than the Baysunghur version in aligning the form with the general theme, and it seems that by generalizing this result, it can be claimed that the Safavid period can handle this task better than the Timurid one and evoke an aesthetic emotion that matches the general theme of the works.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Historical Transformation of the Form
  • Formalism
  • General Theme
  • Baysunghur Sahnameh
  • Shahnameh of Shah Tahmasb