پژوهشی تاریخی در شناخت صحرای مصلَّی و دو بنای تخریب‌شدۀ آن در شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه معماری داخلی/ دانشگاه هنر شیراز

10.22084/nb.2023.27420.2551

چکیده

صحرای مصلَّی همواره نامی آشنا , و شناخته شده در متون تاریخی و ادبی مرتبط با شیراز بوده است ولی دو عمارت تاریخی موسوم به مصلَّی در آن کمتر مورداشاره بوده‌اند و در تاریخ‌نگاری محلی معماری نقش قابل‌توجهی نداشته‌اند. هدف پژوهش کنونی شناخت صحرای مصلَّی و دوره‌بندی دگرگونی‌های آن بر پایۀ داده‌های تاریخی به‌عنوان بستر پژوهش و سپس مطالعه و بازنمایی عمارت‌های موسوم به مصلَّی (یا قربانگاه) بر اساس اسناد نوشتاری و تصویریِ موجود می‌باشد. ازاین‌روی، این پرسش مطرح است که بر اساس منابع تاریخی، حدود جغرافیایی مصلَّی و ویژگی‌های طبیعی، مکانی و کارکردی آن در شیراز چگونه بوده است؟ ویژگی‌های هندسی و معماری بناهای تاریخی موسوم به مصلَّی یا قربانگاه چیست؟ و این دو بنا چه وجوه تشابهی با یکدیگر داشته‌اند؟ روش پژوهش، «تفسیری-تاریخی» و از سفرنامه‌ها، تاریخ‌نامه‌های محلی، منابع ادبی و جغرافیایی و درنهایت اسناد و منابع آرشیوی (ترسیم‌ها، عکس‌ها و نقشه‌ها) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که مصلَّی، صحرایی وسیع بوده که در بیش از یازده سده همواره با فراز و نشیب به حیات تاریخی خود ادامه داده است؛ این تحولات را می‌توان به پنج دوره شامل: «پایه‌گذاری و شکل‌گیری»، «رونق و شکوفایی»، «شأن و اعتبار»، «تثبیت و تداوم» و «فرسودگی» بخش نمود. نخستین عمارت شناخته‌شدۀ مصلَّی، احتمالاً ایوان آجری رفیعی از روزگار شاه‌طهماسب دوم و از اقدامات محمّد‌علی‌خان پسر اصلان‌خان قوللرآقاسی بوده که ویرانه‌های آن را دو انگلیسی به نام‌‌‌های ویلیام اوزلی و جوزف دارسی بیش از هشت دهه بعد و سپس جان راجرز هربرت تصویر کرده‌اند. پس‌ازآن فرهادمیرزا معتمدالدوله -عموی ناصرالدین‌شاه- در 1296ق بنای تازه‌ای با همان الگوی ایوانی ولی به همراه دو گوشوار و بروار بجای آن برپا کرد که تا سال 1343ش همچنان پابرجا بوده است. بارونق سنت قربانی‌کردن در عهد ناصری و نقش سیاسی آن به‌مثابۀ سنتی درباری، این بنا در فرهنگ‌عامۀ مردم شیراز به «قربانگاه» تغییر نام داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A historical Research on the Recognition of the Muşallā Plain and its Two Destroyed Buildings in Shīrāz

نویسنده [English]

  • Ali Asadpour
Interior Architecture Department, Shiraz University of Arts
چکیده [English]

Muşallā plain has always been a well-known appellation in historical and literary texts related to the Shīrāz, but two historical buildings called Muşallā mansion (a space used for praying in Islam) have been mentioned less and have not played a significant role in the local historiography of architecture. The aim of the current research is to reconnaissance the plain of Muşallā and the periodization of its transformations based on historical data as a basis for the research, and then to study and represent the mansions known as Muşallā (or Qorbāngāh) based on written and visual documents. Therefore, these questions are raised that based on the historical, geographical, and natural features of the Muşallā, how was its location and function in Shīrāz? What are the geometrical and architectural features of the historical buildings known as Muşallā or Qorbāngāh? Moreover, what similarities do these two buildings have? The research used historical method. The travelogues, local histories, literary and geographical sources, and finally, archival documents and sources (drawings, photos and maps) have been used during the study. The findings of the research show that Muşallā is a vast plain that has continued its historical life with ups and downs for more than eleven centuries; These developments could be divided into five periods including: "foundation and formation", "prosperity and development", "dignity and prestige", "stabilization and continuity" and " erosion". The first known Muşallā mansion was probably a lofty brick Iwan from the time of Shāh Ţamasb II and the actions of Mohammad Ali Khān, the son of Aşlān Khān Qollār-Āqāsī, whose ruins were depicted by two Englishmen named Sir William Ouseley and Joseph D’Arcy more than eight decades later and then by John Rogers Herbert. After that, in 1878, Farhād Mirzā Mo‘tamed al-Dowleh -the uncle of Nāser al-Din Shāh- built a new building with a same centered-based Iwan, but with two small rooms at each sides, which was still standing until 1964.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shiraz, Muşallā plain, J&lsquo
  • far-Ābād, Qorbāngāh, Iwan