پیوند کی‌خسرو با جاودانگی در اسطوره و حماسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه مازندران-دانشکده ادبیات و زبان های خارجه

2 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

10.22084/nb.2023.25497.2438

چکیده

چکیده

هراس از مرگ و آرزوی جاودانگی، بنیادی‌ترین مساله و خار خار بشر بوده که در اسطوره های ملل به گونه های مختلف ظهور کرده است. کهن‌ترین نمونه‌ی آن حماسه‌ی گیل گمش پهلوان-شاه اوروک است که گزارش جست و جو و ناکامی او در الواح دوازده گانه آمده است. در اساطیر ایران، کی‌خسرو کیانی از جمله جاودانگانی ست که در این مقاله به پیوند او با نمادهای جاودانگی می‌پردازیم.

روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است که با مطالعه‌ی بینا متنی میان ادبیات، اسطوره شناسی و روان شناسی انجام گرفته است وبا یافته های باستان شناختی هم می تواند در پیوند باشد .

با توجه به بحث هایی که در مقاله صورت گرفته می‌شود گفت که کی‌خسرو یکی از شخصیت های برجسته ی اسطوره ای ست که با نمادهای جاودانگی مانند آب و درخت و گیاه و ماندالا و کوه و غار پیوندی استوار دارد. اضطراب مرگ و نیستی همواره دامن گیر بشر بوده، او را آزرده و جرعه‌ی زندگی را به کام او تلخ کرده است. ازین منظر، آرزوی جاودانگی سازوکاری ست برای رها شدن از این درد دراز دامن. از سوی دیگر وضعیت انسانی، وضعیت فناپذیر و بی دوام است و ابدیت تشریفی ست که بر قامت خدایان دوخته اند. بنا بر این انسان با آرزوی جاودانگی در تلاش برای خداگونگی ست یا به دیگر تعبیر، آن گونه که "مونو" می‌گوید برای جاودانگی در جست و جوی خدا و جایگاه خدایی ستاین زمان ما قبل تاریخی تقسیم ناپذیر است، یعنی زمانی است که همواره عین خود است به طوری که هر مدتی که بخواهیم بدان نسبت بدهیم باید آن را همچون لحظه ای به حساب آورد. و آغاز این زمان عین انجام اش است زیرا از تسلسل زمان های گوناگون تشکیل نشده است. این زمان به قول" لایب نیتس"مملو از، گذشته و آبستن آینده استبرابر گزارش بارت، خویشکارى اسطوره،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

keykhosrow&immoftality in the mithe & epice

نویسندگان [English]

  • sihrab alizadeh 1
  • reza sattari 2
1 univercity of mazandaran
2 techer of the mazandaran univercity
چکیده [English]

Abstract

Fear of death and the desire for immortality have been the most fundamental issues and thorns of mankind that have appeared in the myths of nations in various forms. The oldest example of this is the epic of Gil Gamesh, the hero-king of Uruk, whose search and failure are reported in the Twelve Tablets. In Iranian mythology, Kaykhosrow Kiani is one of the immortals that in this article we will link with the symbols of immortality. The research method in this article is descriptive-analytical which has been done by intra-textual study between literature, mythology and psychology and can be related to archaeological findings.

According to the discussions in the article, it is said that Kaykhosrow is one of the prominent mythological figures who is strongly associated with symbols of immortality such as water, trees, plants, mandalas, mountains and caves. Anxiety of death and nothingness has always plagued mankind, annoying him and making the sip of life bitter for him. From this perspective, the desire for immortality is a mechanism to get rid of this long-lasting pain. The human condition, on the other hand, is a perishable and impermanent condition, and eternity is a ritual performed on the stature of the gods. Thus man, with the desire for immortality, strives for godliness, or in other words, as "Mono" says, for immortality in the search for God and the divine position, our time is indivisible before history, that is, when it is always the same. Is so that any time we want to attribute to it should be considered as a moment. And the beginning of this time is the same as doing it because it is not composed of a sequence of different times.

According to Leibniz, this time is full of the past and the conception of the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mithogy
  • keykhosro
  • immorkality