بررسی و گونه شناسی آتشدان‌های آسیای میانه از سدة پنجم تا هشتم میلادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه باستان شناسی، دانشگاه هنر اصفهان

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشگاه نیشابور

10.22084/nb.2024.29594.2689

چکیده

یکی از کهن‌ترین باورهای دنیای باستان احترام و نیایش آتش است. این باور که ریشة آن به پیش از آئین زردشتی بازمی‌گردد، بعدتر وارد این آئین گردید و به یکی از عناصر لاینفک و مظاهر مهم این مذهب تبدیل شد. بر اساس مطالعات باستان شناسی و زبان شناسی، احتمالاً آئین زردشتی در هزارة دوم ق.م در آسیای میانه شکل گرفته است. در این برهة زمانی برخی بناها به عنوان آتشکده پیشنهاد شده است که درون آنها، ظروف حاوی خاکستر احتمالاً آئینی یافت شده است. از دورة تاریخی بدین سو، بویژه در هزارة اول پس از میلاد، با رواج آئین زردشتی، آتشکده‌ها و آتشدان‌ها شکلی ساختارمند یافتند. در این پژوهش تلاش می‌شود ضمن گونه شناسی آتشدان‌های آسیای میانه، تحولات شکلی ایجاد شده در آتشدان‌های زردشتی از سدة پنجم تا سدة هشتم میلادی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. در این راستا دو پرسش قابل طرح است: چه نوع آتشدان‌هایی در برهة زمانی پژوهش در آسیای میانه مورد استفاده قرار گرفته است؛ به علاوه، تحول شکلی این آتشدان‌ها از سدة پنجم میلادی تا سده‌های نخست اسلامی چگونه بوده است. به منظور پاسخ به پرسش‌های طرح شده، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردیده است. به علاوه استفاده از داده‌های باستان شناسی به همراه بررسی مقایسه‌ای، رویکرد پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش‌های پیش رو است. این تحقیق نشان می‌دهد آتشدان‌های آسیای میانه در حد فاصل سدة پنجم تا سدة هشتم میلادی، دارای چهار الگوی شکلی متفاوت و البته همزمان بوده است: ۱) آتشدان‌های سایه‌بانی، ۲) آتشدان‌های ستونی، ۳) آتشدان‌های ساعت شنی و ۴) آتشدان‌های شماتیک. این آتشدان‌ها اغلب دارای اجزاء پایه، ستون، سرستون و مجمر بوده و در دو نوع قابل حمل و ثابت ساخته می‌شدند. در نهایت، تزئین آتشدان با انواع نقوش هندسی، گیاهی و نمادین، ضمن تأیید وجه زیبایی‌شناختی آن، بر وجود فضایی روحانی، همراه با انتقال احساس نشاط و سرزندگی به نیایشگر اشاره می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Investigation of Central Asian Fire-altar Typology from the 5thto the 8thCentury A.D

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mousavinia 1
  • Abbas Behnaminezhad 2
1 Department of Archaeology, University of Neyshabur
2 Master in archaeology, University of Neyshabur
چکیده [English]

One of the oldest beliefs in the ancient world is fire worship. This ancient belief probably dated back to prehistory societies and later entered Zoroastrian society and became one of the key and inseparable elements of this religion. Based on archaeological data and linguistic studies, Zoroastrian religion probably dated back to the second millennia B.C.of the Central Asia. Although there is no accurate information about the structure of the early Zoroastrian fire-altars, fire temples and fire-altars developed a structured form with the advent of the historical period which also coincided with the spread of Zoroastrianism. In this research, in addition to the typology of fire-altars of Central Asia, the formal changes of Zoroastrian fire-altars from the 5th to the 8th century A.D. have been investigated and studied. In this regard, two questions can be asked: What types of fire-altar were used in Central Asia during the period considered in this research? And, what were the formal changes of these fire-altars from the 5thcentury A.D. to the early Islamic centuries? In order to answer the proposed questions, a descriptive-analytical method has been used. In addition, the application of Archaeological data along with comparative study is the approach of the present paper to answer the research questions. The results of this research shows that the fire-altars of Central Asia had four different but contemporaneous formal patterns, between the 5thand 8th centuries A.D.: 1) Parasol-shaped fire-altars, 2) columned fire-altars, 3) hourglass-shaped fire-altars, and 4) schematized fire-altars. These fire-altars often had base, column, capital, and brazier, and were made in two types, portable and fixed. Finally, the decoration of the fire-altar with all kinds of geometric, plant, and symbolic motifs, while confirming its aesthetic aspect, indicates the existence of a spiritual space, along with conveying a feeling of liveliness and vitality to the worshiper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fire-altar
  • Central Asia
  • Zoroastrianism
  • the Historical Period
  • Early Islamic Centuries