پژوهشی در تکوین و تحول نگارۀ کهنِ بز در نقوش تزیینی هنر ایران (از دوران باستان تا قرون میانۀ اسلامی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 استادیارگروه باستان شناسی، دانشکده ی علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

10.22084/nb.2025.30390.2742

چکیده

نقش‌مایۀ بز کوهی از قدیمی‌ترین نقوش کاربردی در هنر جهان باستان به شمار می‌آید و جایگاه ویژه‌ای نیز در هنر ایران داشته و در بیشتر صخره‌نگاره‌ها و غارنگاره‌های باستانی و آثار پیش‌ازتاریخ در اشکال واقع‌گرا، تلخیص‌یافته و انتزاعی دیده می‌شود. بی‌تردید چنین نقشی که حاوی معانی حیاتی زایندگی، زندگی و حفاظت بوده و تا پایان دورۀ ساسانی هم‌چنان پرتکرار است؛ در دوران اسلامی نیز تداوم می‌یابد. پژوهش‌های بسیاری دربارۀ انواع نقش بز در مناطق مختلف و دوره‌های تاریخی انجام شده، اما در هیچ‌یک روند پیدایی، تحول و یا تطوّر آن بررسی نشده و هنوز نقوش حاصل از تطوّر آن در دوران اسلامی مشخص نیست. این مهم که سیر تکوین و تطور نقش بز و شاخ‌های مؤکد آن در هنر ایران باستان چه روندی داشته و دارای چه مضامینِ هنری بوده و بازآفرینی آن در هنرهای دوران اسلامی چگونه تداوم یافته و دارای چه مفاهیمی بوده است؟ و کدام‌یک از نقوش دوران اسلامی حاصل این تطور و دگردیسی هستند؟ از مهم‌ترین سوالاتی است که در پژوهش حاضر سعی شده به آن‌ها پاسخ داده شود. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و براساس تطبیق نقوش است. نمونه‌های انتخابی از نقش‌های بز و شاخ‌های آن و نقوش تزیینی در هنر ایران باستان تا دوران میانۀ اسلامی مورد مطالعه، ترسیم و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده از تحلیل و تطبیق نقوش نشان می‌دهد نقش بز که همواره در کنار درخت مقدس زندگی(اشاره به منظومۀ درخت آسوریک) قرار دارد، ابتدا در شاخ مارپیچی آن خلاصه شده و سپس با گیاه مقدس زندگی یگانه می‌شود. این تلفیق به مرور با بال‌های پرندگان نیز می‌آمیزد. نقش تلفیقی حاصله از نمادهای سه‌گانۀ شاخ بز، گیاه مقدس و بال‌های پرندگان در دورۀ ساسانی، اسلیمی‌ها و ختایی‌های اولیه را به وجود آورده‌اند. شبه‌اسلیمی‌ها و شبه‌ختایی‌ها با ساختارهای هندسی تقارن چرخشی مارپیچی گردونۀ مهر(چلیپا) تلفیق شده و در دوران اسلامی به صورت اسلیمی و ختایی تکامل می‌یابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study on the Development and Evolution of the Ancient Goat Motif in the Decorative Art of Iran (From Antiquity to the Medieval Islamic Period)

نویسندگان [English]

  • Khashayar Ghazizadeh 1
  • Reza Nazari-Arshad 2
  • Nafiseh Heidari 1
1 Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.
2 , Department of Archaeology, Faculty of Humanities, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

The mountain goat motif is considered one of the oldest applied patterns in the art of the ancient world and Iranian art. Undoubtedly, this motif, which embodies vital meanings of fertility, life, and protection, remained prevalent until the end of the Sasanian period and continued to thrive during the Islamic era. Many studies have been conducted on the various representations of the ibex across different regions and historical periods, but none have explored the process of its emergence, evolution, or transformation, nor have the motifs resulting from this transformation in the Islamic period been identified. One of the central questions this research seeks to answer is: What has been the process of development and transformation of the ibex motif and its emphasized horns in ancient Iranian art, and what artistic themes did it carry? How did its reinterpretation continue in Islamic art, and what new meanings did it acquire? Which decorative motifs in Islamic art are the result of this evolution and metamorphosis? The research method is descriptive, analytical, and comparative, based on a study of the motifs. Selected examples of the ibex motif and its horns, as well as other decorative motifs in ancient Iranian art up to the medieval Islamic period, were studied, illustrated, and analyzed. The results obtained from the analysis and comparison of motifs indicate that the ibex motif, which is always associated with the sacred tree of life (alluding to the Asurik tree motif), initially appears in its spiral horns and later merges with the sacred plant of life. Over time, this fusion also integrates with the wings of birds. The resulting combined symbol of the triad—ibex horns, sacred plant, and bird wings—gave rise to the early Islimi(Arabesque) and Khatai motifs in the Sassanian period. These motifs, with their geometrically symmetric spiral structures resembling the wheel of the sun (chakra), evolved into the Islamic versions of Islimi(Arabesque) and Khatai motifs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibex Motif
  • Goat’s Horns
  • Islimi(Arabesque) and Khatayi
  • Decorative Motifs
  • Ancient Iran