فردریش زاره و نقش او در شکل‌گیری مطالعات هنر و معماری ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان

10.22084/nb.2025.30609.2755

چکیده

فردریش زاره به عنوان یکی از پایه گذاران باستان شناسی و تاریخ هنر اسلامی شناخته می شود. او در اواخر دورۀ قاجار به‌ طور گسترده‌ای به ایران و کشورهای همسایه سفر کرد و همین سفرهای اکتشافی، مبنایی برای پژوهش‌هایش دربارۀ تاریخ هنر و معماری ایران و اسلام شد. در طی این سفرها و همچنین در عتیقه‌ فروشی‌های اروپا مجموعۀ بزرگی از آثار هنری ایران ، دنیای اسلام و سایر تمدن‌ها را گرد آوری کرد. بر خلاف سایر باستان‌ شناسان سدۀ نوزدهم که بر محوطه‌های پیشا اسلامیِ کشورهای غرب آسیا کار می‌کردند، او اولین کسی است که ایدۀ کاوش علمی و منسجم در یک منطقۀ اسلامی، یعنی سامرا، را اجرا کرد. این مقاله با معرفی مهم‌ترین آثار پژوهشی زاره به دنبال مطالعۀ نقش او در شکل گیری تاریخ هنر ایران و تحلیل روش شناسی او در این حوزه است. مطالعات او دربارۀ هنر پیش از اسلامِ ایران بیشتر بر پارتیان و ساسانیان متمرکز است ، زیرا معتقد بود ویژگی‌های هنر این دوره‌ها در هنر اسلامی تداوم یافته است . همین نگرش را در چیدمان آثار در موزۀ هنر اسلامی نیز پیاده کرد که تا به امروز نیز آثار این دوره‌ها در بخش اسلامی نگهداری می‌شوند . اولین نوشته های او رویکردی جغرافیایی داشتند که ضمن تهیه نقشۀ مسیرها ، به مستندسازی بناهای شاخص از طریق عکاسی و ترسیم طرح و پلان پرداخته‌اند. اهمیت کتاب هایش نه تنها در این است که در آن زمان، کتابی در جمع بندی هنر این دوره ها وجود نداشت بلکه او از عکس هایی استفاده کرد که خودش از محوطه های باستانی تهیه کرده بود . در بیشتر آثارش ، از جمله کتاب مهم یادمان‌های معماری ایرانی، مفهوم جایگاه برتر فرهنگ ایرانی در چارچوب هنر اسلامی دیده می‌شود که ریشه در نظریه های نژادی قرن نوزدهم دارد .

. . . . . . . .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Friedrich Sarre and His Role in the Formation of Persian Art and Architecture Studies

نویسنده [English]

  • Mohamad Reza Ghiasian
Islamic Art department, , Faculty of Architecture and Art,, University of Kashan
چکیده [English]

Friedrich Sarre is considered as one of the founders of Islamic art history and archaeology . He traveled extensively in Iran and neighboring countries during the late Qajar period, and these expeditions became the basis for his research on the history of Persian and Islamic art and architecture. During these travels, as well as in European antiquities, he collected a large collection of artworks from Iran, the Islamic world, and other civilizations. Unlike other nineteenth-century archaeologists who worked on pre-Islamic sites in West Asia, he was the first to implement the idea of scientific excavation in an Islamic region, namely Samarra. This article, by introducing Sarre’s most important research works, seeks to study his role in the formation of Persian art history and analyzes his methodology in this field. His studies on pre-Islamic Persian art focus more on the Parthians and Sasanians because he believed that the characteristics of the art of these periods continued in Islamic art. He also applied the same approach to the arrangement of works in the Museum für Islamische Kunst, where works from these periods are still kept in the Islamic section. His earliest writings had a geographical approach, in which, in addition to preparing route maps, he documented significant buildings through photography, drawing and plans. The importance of his books lies not only in the fact that at that time, there was no book summarizing the art of these periods, but also in the fact that he used photographs that he himself had taken of ancient sites and also published numerous works of art from his own collection. In most of his works, including Denkmäler persischer Baukunst, the concept of the superior position of Persian culture within the framework of Islamic art is seen, which is rooted in nineteenth-century racial theories.

. . .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Art History
  • Persian Architecture
  • Islamic Art
  • Islamic Archaeology
  • Friedrich Sarre