شناخت راه‌ها و آثار تاریخی محدوده میان دزفول و خرم‌‌آباد در دوره قاجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22084/nb.2023.27707.2581

چکیده

ردیابی مسیرهای تاریخی، کلیدی مهم در شناخت شبکه آثار تاریخی و تمدنی هر منطقه و بعضاً اکتشاف نقاطی جدید می‌باشد. با این حال تا کنون راه‌های ارتباطی میان خوزستان و لرستان ناشناخته مانده و پژوهش‌های جدی چندانی در باب آن‌ها صورت نگرفته است. علاوه بر اعزام اطرافیان ناصرالدین‌شاه به خوزستان، اهمیت کاوش‌های باستان‌شناسی و سپس آغاز عملیات اکتشاف نفت باعث توجه و رفت و آمد بیشتر اروپاییان به جنوب غرب ایران در نیمه دوم قرن گذشته شد. با وجود تعدد سفرهای مأموران داخلی و بیگانه به لرستان و خوزستان، آرنولد ویلسن و دستاوردهای سفر وی در سال 1290 شمسی برای تهیه گزارش احداث راه‌آهن لرستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که تا کنون در معرفی مسیر تاریخی کمترشناخته‌شده خرم‌آباد به دزفول نقش ارزشمندی را ایفاء ننموده‌اند. لذا این پژوهش در تلاش است با راهبرد تفسیری تاریخی و استفاده از اسناد و نقشه‌های تاریخی موجود در سفرنامه‌ها، کتب و گزارش‌های نظامی، که بعضاً در این پژوهش برای اولین بار منتشر خواهند شد، به واکاوی گزارش‌ها و نقشه‌ مأموریت سال 1290 شمسی سر آرنولد ویلسن در لرستان بپردازد و راه‌ها و آثار تاریخی محدوده میان دزفول تا خرم‌آباد را به طور دقیق معرفی و بسیاری از ابهامات موجود در این مسیر تاریخی را روشن نماید. تطبیق دستاوردهای مأموریت سال 1290 شمسی آرنولد ویلسن در لرستان ضمن مشخص نمودن مسیر دقیق وی و نیز سایر مسیرهای تاریخی دزفول-خرم‌آباد (با محوریت راه چُل)، آثار تاریخی دیگری چون سازه‌های آبی دوحوضان، شبکه‌های آبیاری صالح‌آباد، محوطه‌های تاریخی در سرپلّه، کرّهر، قافله‌جا و شهر گود، مقبره‌های گری‌خشکه و احمدکوچیکه، پل‌های تاریخی زال و ترادا، قلعه تاریخی تنگ‌قلا و جای‌نام‌هایی منحصر به فرد در طول این مسیرها مانند ولمیان، باغ خان، کوه آسیاباد و . . . به دست داده است، که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار توسط وی معرفی شده‌اند، و می‌توانند مبنای مطالعات میدانی تاریخی و باستان‌شناسی دیگری قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognizing the Historical Roads and Monuments between DIzful and Khurramabad in Qajar Era

نویسنده [English]

  • Kaveh Rostampour
Department of Architecture, Faculty of Civil Engineering @ Architecture, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Tracing historical routes is a crucial key to understanding the network of historical and cultural assets in any region, sometimes leading to the discovery of new sites. Nevertheless, the communication paths between Khūzistān and Luristān have remained largely unknown, and serious research on them has been lacking. In addition to the travels of Nasir-Al-Dīn Shāh's entourage to Khūzistān, the significance of archaeological excavations and the commencement of oil exploration heightened European interest and activities in the southwestern region of Iran in the mid-20th century. Despite numerous journeys by domestic and foreign agents to Luristān and Khūzistān, Arnold Wilson's journey and accomplishments in 1911 hold a distinctive position. However, these contributions have not yet shed light on the lesser-known historical route from Khurramābād to Dizfūl. This research aims to employ a historical interpretive approach, utilizing existing documents and historical maps found in travelogues, books, and military reports. Some of these documents will be published for the first time in this study. The research endeavors to analyze the reports and maps of Arnold Wilson's 1911 mission in Luristān, shedding light on the routes and historical sites between Dizfūl and Khurramābād. The study seeks to accurately identify and introduce these sites and clarify the ambiguities surrounding this historical route. By comparing the findings of Arnold Wilson's 1911 mission in Luristān and identifying his precise route as well as other historical routes, including the Dizfūl-Khurramābād route (with focus on the Chul road), several historical sites have been unearthed. These sites encompass aqueduct structures in Du Hauzān, irrigation networks in Salih Ābād, historical areas in Sar-i-pilleh, Karaharr, Qāfilajāh, and Shahr-i-Gaud, tombs in Gurr-i-Hushkih and Ahmad Kūchīkih, Zāl and Tirādā historical bridges, the historical fortress of Tang-i-Qalā, and unique toponyms along these routes, such as Walmīyān, Baq-i-Khān, Āsīābād Mountain, and more. Many of these sites were introduced by Wilson for the first time and can serve as the foundation for further historical and archaeological field studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arnold Wilson
  • Khurramābād
  • Dizfūl
  • Luristān
  • Historical Roads