گونه‌شناسی نقوش گیاهیِ سقف و سرستون‌های چوبی مساجد ستوندار آذربایجان شرقی در دوره صفوی و قاجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

2 دانشگاه هنر اسلامی تبریز

3 عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

10.22084/nb.2023.26801.2520

چکیده

گونه‌شناسی نقوش گیاهیِ سقف و سرستون‌های چوبی مساجد ستوندار آذربایجان شرقی در دوره صفوی و قاجار*









چکیده

مساجد ستوندار چوبی منطقه آذربایجان از نمونه‌های منحصر به‌فرد دوره صفوی و قاجار هستند که مشابه آنها در نقاط دیگر ایران به‌ندرت ساخته شده است. بیشتر این مساجد در دوره صفوی ساخته و در دوره‌های بعد به‌ویژه قاجار، بازسازی شده‌اند و قسمت‌ها یا آرایه‌های مکملی به آنها افزوده شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هنری مساجد یاد شده، آرایه‌ نقاشی روی چوب در انواع گیاهی، اسلیمی و کتیبه در سقف و سرستون‌های مقرنسی چوبی است. بنابراین مسئله اصلی پژوهش پیشِ رو مطالعه گونه‌های مختلف آرایه‌های گیاهی و اسلیمی در سقف و ستون‌های چوبی مساجد شبستانی آذربایجان و بررسی جایگاه آنها در گاه‌شناسی نسبی مساجد مورد مطالعه است. به این منظور جامعه آماری تمامی مساجد ستوندار چوبی منطقه آذربایجان است که هر یک از آنها از طریق بررسی میدانی شناسایی و مطالعه شده‌اند. از میان 38 مسجد شبستانی ستوندار بررسی شده، 11 مسجد با نقوش‌ گیاهی و اسلیمی بر روی چوب شناسایی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که 9 گونه گیاهی و 2 دو گونه اسلیمی بر مقرنس‌های چوبی سرستون‌ها، صندوقچه‌های مکعبی غیر باربر روی شاه‌تیرها، تیرهای حمال و باریکه‌های چوب بین تیرهای حمال سقف موسوم به پَردو نقش شده است. گونه‌های گیاهی ترسیم شده ترکیبی از هنر ایرانی و بومی منطقه آذربایجان است؛ نقش‌های دوره صفوی مشابه نقوش فرش‌ها و جلدهای نسخ خطی همزمان طراحی شده‌ که ترکیب آنها عموماً تجریدی بوده، و طبیعت‌گرایی کمتری در آنها دیده می‌شود. در طراحی نقوش گیاهی مربوط به دوره قاجار نیز دو رویکرد به‌کار رفته است؛ در طرح اسلیمی‌ها و گل‌ها همواره وفادار به سنت‌های پیشین بوده‌اند. از طرفی ویژگی‌های مخصوص قاجاری در رنگ‌بندی متنوع و گرم مشهود است؛ از سوی دیگر تأثیرات و الگوهای بومی در طراحی نقوش استفاده شده که مشابه آنها در جایی دیده نشده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology of plant decorations on the ceiling and wooden capitals of hypostyle mosque in East Azerbaijan in the Safavid and Qajar periods

نویسندگان [English]

  • yadollah heidari babakamal 1
  • atefeh kameshki 2
  • ali nemati babaylou 3
1 Tabriz Islamic Art University
2 Tabriz Islamic Art University
3 Assistance Professor, Department of Conservation and Archaeometry, Faculty of Cultural Materials Conservation, Tabriz Islamic Art University
چکیده [English]

The wooden columned mosques of Azerbaijan region are unique examples of the Safavid and Qajar period, which are rarely built similar to them in other parts of Iran. These mosques were generally built in the Safavid period and in later periods, Especially Qajar, reconstruction and additional parts or decorations have been added to them. One of the most important features of the mentioned mosques is the decoration of wood painting is in types of plants, islimi, and inscriptions on the ceiling and the headstones of the wooden muqarnas. Therefore, the main issue of the research is to study different types of plant and Islamic decorations on the ceiling and wooden columned of the hypostyle mosques of Azerbaijan, to investigate their place in the relative chronology and to value the atmosphere of the hypostyle in the Safavid and Qajar periods. Among the 38 hypostyle mosques with columns investigated, 11 mosques contained plant and Islamic motifs on wood. The results of the research show that 9 species of plants and 2 species of islimi are engraved on the wooden muqarnas of the headstones, ceiling curtains, non-load-bearing cubic chests on the main beams and porter beams. The drawn plant species are a combination of Iranian and native art of the Azerbaijan region; The patterns of the Safavid period are similar to the patterns of carpets and the covers of manuscripts designed at the same time, and their composition is generally abstract and less naturalistic. Two approaches have been used in the design of plant motifs related to the Qajar period; in the design of islimis and flowers, they have always been faithful to the previous traditions. The special characteristics of Qajar are evident in the varied and warm colors; On the other hand, native influences and patterns have been used in the design of motifs that have not been seen anywhere else.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wooden hypostyle mosque
  • Plant decoration
  • wood painting
  • Safavid and Qajar periods
  • East Azerbaijan