سیر تحول الگوهای بصری رایج در قاب بندی سکه های ایلخانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان اصفهان ایران

2 گروه باستان شناسی، دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان

3 استادیار گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

10.22084/nb.2023.28262.2625

چکیده

یکی از متنوع‌ترین مدارک تاریخی و باستان شناسی دوره ایلخانی، سکه‌ها هستند که مطالعه آن‌ها سوای اطلاعات متنوع و ارزشمند در زمینه شناسایی بهتر تاریخ، از حیث قاب‌بندی نیز، درخور توجه هستند. هدف از این پژوهش، تحلیل و مطالعه تحولات قاب سکه-ها، در خلال دوره ایلخانی است که منجر به شناخت بیشتر و بهتر ابعادی از فرهنگ بصری و هنری دوره ایلخانی می‌شود. سوال مطرح در پژوهش پیش رو، این است که فرهنگ بصری غالب در قاب‌بندی سکه‌های ایلخانی چیست؟ پژوهش موردنظر از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش، توصیفی_تطبیقی است. انتخاب نمونه‌‌ها به صورت هدفمند [هدفمند خوشه‌ای] انجام شده و بدین-منظور از بین 200 نمونه، 20 سکه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. پس از مطالعات مقدماتی کتابخانه‌ای و جستجوی اینترنتی موزه‌های معتبر دنیا و آلبوم سکه‌ها، 20 سکه دوره ایلخانی از موزه‌های اشمولین، دیوید، ملک و مجموعه شخصی کومش سمنان انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. بر پایه نتایج حاصله، قاب نمونه‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی بر به 4 دسته مرکزی، ترکیبی، حاشیه‌دار و ساده، قابل تفکیک هستند. از این‌رو، می‌توان فراوانی استفاده از قاب‌بندی‌ها را در فرهنگ بصری سکه‌های ایلخانی به این ترتیب بر‌شمرد: بیشترین تعداد گونه‌ها به ترتیب شامل قاب‌بندی ترکیبی با 24 نمونه، حاشیه‌دار با 10 نمونه، مرکزی با 4 نمونه و ساده با 2 نمونه هستند. در بین گونه‌ها، قاب‌های‌ ترکیبی بالاترین تعداد و تنوع طرح را داشته، که این تنوع در نقش مرکزی نمونه‌ها مشاهده می‌شود. این گونه به ترتیب تاریخی به 9 شکل دایره، مربع، پنج پر، شمسه، شش‌پر، هفت‌پر، هشت‌پر، محرابی و سه‌پر تقسیم شده‌ و اوج تنوع در قاب‌بندی ترکیبی با اختلاف زیاد با 5 نوع نقش پنج‌پر، هفت‌پر، هشت‌پر، محرابی و سه‌پر مربوط به دوران "ابوسعید" با 5 نقش پنج‌پر، هفت‌پر، هشت‌پر، محرابی و سه‌پر است. نتایج بیانگر آن است که قاب‌بندی نمونه‌ها در ابتدا در حد شکل ساده هندسی در مرکز نمونه سپس متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده‌ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evolution of common visual patterns in the framing of Ilkhanid coins

نویسندگان [English]

  • maryam sadeghighoroghaghaii 1
  • Ahmad Salehi kakhki 2
  • Farhad Khosravi Bizhaem 3
1 M.A in Islamic Art, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Archaeology, Conservation & Restoration Faculty, Art University of Isfahan.
3 Assistant Professor, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Coins are one of the most diverse historical and archaeological documents of the Ilkhanid era, that the study of it, apart from the diverse and valuable information in the field of better identification of history, also deserve attention in terms of framing. The purpose of this research is to analyze and study the evolution of coin frames during the Ilkhanid era, which leads to a better understanding of aspects of the visual and artistic culture of the Ilkhanid era. The question raised in the upcoming research is, what is the dominant visual culture in the framing of Ilkhanid coins? The research in question is fundamental in terms of purpose and descriptive- historical-analytical in terms of method.The selection of samples has been done in a purposeful cluster way, for this purpose, among 200 samplesT 20 coins werw analyzed and examined. 20 coins of the Ilkhanid era were selected from the Ashmolean, David, Malek museums and the personal collection of Komesh Semnan and have been studied. Based on the results, the frame of the samples can be divided into four central, mixed, bordered and simple categories in a general division. Therefore, the frequency of using frames in the visual culture of Ilkhanid coins can be enumerated as follows: The highest number of types include mixed framing with 24 samples, bordered with 10 samples, central with four samples and simple with two samples, respectively. Among the types, the combined frames have the highest number and variety of designs, which can be seen in the central role of the samples. This species is divided into nine shapes in historical order: circle, square, five feathers, the sun, six feathers, seven feathers, eight feathers, an altar and three feathers. The framing of the samples was initially limited to a simple geometric shape in the center of the sample, then it became more diverse and complex.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ilkhanid visual culture
  • Framing
  • Ilkhanid coins