شاکله درودگری و تناسبات دَر و پنجره‌های چوبی ابنیه تاریخی شرق ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.22084/nb.2023.27825.2592

چکیده

دَرو پنجره‌ها به‌عنوان پیمون در معماری ایرانی بکار رفته و نیز دو، سه، پنج و هفت‌دری‌ها دارای مفاهیمی خاص در اندازه و ابعاد و بسته به نوع بنا، حامل تزئینات فراوانی بوده که قاب‌ها از مهم‌ترین آنهاست. هدف پژوهش، تبیین ساختار درودگری و تناسبات دَر و پنجره‌های ابنیه تاریخی شرق ایران است و به دنبال پاسخ بدین پرسش است که ساختار درودگری و تناسبات دَر و پنجره‌های ابنیه تاریخی شرق ایران چیست؟ روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و تحلیلی بوده، گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و به‌ویژه میدانی و نمونه‌گیری، هدفمند با قابلیت مقایسه است. نتایج حاصله را می‌توان در سه بحث ارائه کرد؛ 1-انواع فرم و طرح 2-طراحی و تناسبت و 3-تزئینات. در بحث اول، فرم‌ها هلالی، نیم هلالی، مستطیلی، محرابی، مربع، دایره و تعداد لت دو، سه، چهار، پنج، شش و طرح قاب مستطیلی، مربع، هشت و شش‌ضلعی، لهستانی، هشت پر و تعداد قاب‌ها بسیار فراوان بوده که شاکله اصلی، تعیین محل قرارگیری دَر و پنجره باتوجه‌به فضای داخلی بنا، میزان ورود نور به داخل بنا و نیز ارزش فضاهای بنا و سبب ایجاد نظم و جلوگیری از یکنواختی دیداری می‌شود. بحث دوم، اساس ساخت دَر و پنجره و روزن‌ها، جریان باد و استفاده بهینه از نور طبیعی است که سبب تعیین ابعاد و اندازه‌ها شده است. تکنیک ساخت آلت و لقط، و تمامی دَر و پنجره‌ها بر مبنای تناسبات طلایی و بر دو، سه، چهار و نهایتاً پنج مربع (نصف مربع و مربع کامل) طراحی و اجرا شده و تفاوتی میان یک، دو، سه، پنج و هفت دَری نبوده و همگی از یک الگو تبعیت می‌کنند. در بحث سوم، تزئینات به سه دسته چوبی، فلزی، شیشه رنگی تقسیم شده و باتوجه‌به نوع محل و فضای استفاده در بنا از الگو و زیبایی‌شناسی خاص و اصول هندسه و تناسبات در طراحی و اجرا تبعیت کرده و نیز همگی معرف هنر اسلامی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Droodgari shape and proportions of wooden doors and windows of historical buildings of eastern Iran

نویسندگان [English]

  • Alireza sheikhi 1
  • Amir Hossein Abbasi Shokat Abad 2
1 Department of Handicrafts, Faculty of Applied Arts, University of Arts, Tehran, Iran
2 University of Arts, Faculty of Applied Arts, University of Arts, Tehran, Iran
چکیده [English]

Windows and doors are used as jambs in Iranian architecture,as well as two,three,five,and seven doors,which have specific concepts in terms of size and dimensions,and depending on the type of building,they carry a lot of decorations,of which frames are one of the most important.The purpose is to explain the structure of Carpentry and proportions of doors and windows of historical buildings in eastern Iran,and the question,what is the structure and proportions of doors and windows of historical buildings in eastern Iran?The research method is practical in terms of its purpose and descriptive and analytical in terms of its nature,the collection of library and especially field information and sampling is purposeful with comparison capability.The results can be presented in three discussions.1-types of form and design,2-design and fit,and 3-decoration.In the first discussion,the forms are crescent,semi crescent,rectangular,altar,square,circle,and the number of Sheet is two,three,four,five,six,and the rectangular,square,octagonal,hexagonal,Polish,octagonal frame design,and the number of frames is numerous.that the main shape is determining the location of the door and window according to the interior space of the building,the amount of light entering the building as well as the value of the spaces of the building and causes order and prevents visual uniformity.The second discussion is the basis of the construction of doors and windows and openings,wind flow and optimal use of natural light,which has determined the dimensions and sizes.The technique of making alt and laqt,and all the doors and windows are designed and implemented based on the golden proportions of two,three,four and finally five squares(half square and full square)and a difference between one,two,three,five,seven No door has been observed and they all follow the same pattern.In the third discussion,decorations are divided into three categories:wood,metal and colored glass.And according to the type of place and space used in the building,it follows a specific pattern and aesthetics and the principles of geometry and proportions in design and execution,and they are all representative of Islamic art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carpentry, door and window, Module &
  • Golden Ratio, East of Iran